Найцікавіші законопроекти Верховної Ради України від 01.05.2022 до 31.05.2022

Найцікавіші законопроекти Верховної Ради України від 01.05.2022 до 31.05.2022

Верховна Рада України активно проводить законопроектну діяльність навіть в умовах воєнного стану. Пропонуємо до Вашої уваги найцікавіші перспективні законопроєкти Верховної Ради України від 01.05.2022 до 31.05.2022: 

1. Законопроект №7339 від 02.05.2022 «Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про громадянство України” щодо особливостей набуття та втрати громадянства України окремими категоріям осіб»

Стан проходження: Надано висновок Комітету про розгляд

Проєктом пропонується, зокрема, що: 

1) Громадянство України не може набути особа, а також її близькі особи (чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра), яка: 

– заперечувала вчинення збройної агресії проти України державою, яка визнана в Україні державою-агресором, чи поширення державного суверенітету України на тимчасово окуповані території України; 

– здійснювала глорифікацію держави, яка визнана в Україні державою агресором, чи перебуває у збройному конфлікті (війні) з Україною, чи сприяла (сприяє) вчиненню збройної (військової) агресії проти України, а також військових формувань, політичних діячів таких держав, які підтримують вчинення збройної агресії проти України; 

– перебувала чи перебуває на посадах в органах, установах таких держав, відповідальних за державну безпеку чи безпеку вищого керівництва цих держав, брала чи бере участь у миротворчих місіях, діяльності збройних, військових, воєнізованих, парамілітарних або інших силових формуваннях зазначених держав; 

– публічно закликала до насильницької зміни конституційного ладу і цілісності України, розпалювання національної ворожнечі, пропаганди війни, тероризму, екстремізму, сепаратизму, підтримки комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки; або до якої застосовуються санкції, відповідно до Закону України «Про санкції»

2) Не будуть приймати до громадянства України особу, яка вчинила злочин проти миру, безпеки людства, міжнародного правопорядку, здійснювала геноцид або створює загрозу національним інтересам, національній безпеці, охороні громадського порядку, суверенітету і територіальній цілісності України, захисту права і свобод людини, їх повноцінному здійсненню.

3) Підставами для втрати громадянства України, зокрема, будуть встановлення факту участі станом на 20 лютого 2014 року та після 20 лютого 2014 року у збройній агресії проти України збройних сил держави, яка визнана в Україні державою-агресором, чи перебуває у збройному конфлікті  з Україною, чи сприяла вчиненню збройної агресії проти України, а так само перебування на посадах в органах, установах таких держав, відповідальних за державну безпеку чи безпеку вищого керівництва цих держав, участь у миротворчих місіях, збройних, військових, воєнізованих, парамілітарних або інших силових формуваннях зазначених держав; також засудження в Україні за вчинення злочину проти основ національної безпеки України, проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку чи за вчинення терористичного акту, публічні заклики до вчинення терористичного акту, створення терористичної групи чи терористичної організації, сприяння вчиненню терористичного акту, а також за фінансування тероризму. 

4) Уточнюються підстави для скасування рішення про оформлення набуття громадянства України.

2. Законопроект №7348 від 04.05.2022  «Проєкт Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за корупційні діяння під час дії воєнного стану»

Стан проходження: Опрацьовується в комітеті. 

Законопроектом пропонується прирівняти до державної зради набуття особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, активів, вартість яких більше ніж на шість тисяч п’ятсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян перевищує її законні доходи, у період дії воєнного стану і протягом одного року після його припинення чи скасування.

3. Законопроект №7364 від 10.05.2022 «Проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сприяння розвитку волонтерської діяльності та діяльності неприбуткових установ та організацій в умовах збройної агресії Росії проти України»

Стан проходження: Готується на друге читання.

Проєктом Закону пропонується внести зміни до Податкового кодексу України, якими передбачено: 

1) Виключення з оподатковуваного доходу волонтера доходів у вигляді витрат неприбуткової організації на проведення медичного огляду та вакцинації волонтера, інших лікувально-профілактичних заходів, безпосередньо пов’язаних із наданням волонтерської допомоги. 

2) Визначення неоподатковуваними витрат неприбуткової організації чи установи на відрядження волонтера (на проїзд, оплату вартості проживання, витрат на харчування, оплату телефонних розмов, оформлення закордонних паспортів, дозволів на в’їзд, обов’язкове страхування, інші документально оформлені витрати. 

3) Визначення можливості для надання допомоги фізичним особам, які постраждали чи можуть постраждати внаслідок збройної агресії неприбутковими організаціями без порушення вимог податкового законодавства.

4) Визначення такими, що не включаються громадськими та благодійними організаціями до розрахунку, суми для реєстрації платником ПДВ операцій з ввезення гуманітарної допомоги.

4. Законопроект № 7367 від 11.05.2022 «Проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо надання додаткових гарантій захисту журналістам, які працюють в районах ведення воєнних (бойових) дій)»

Стан проходження: Готується на друге читання. 

Проєктом закону пропонується доповнити статтю 15 Закону України «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів» положенням, відповідно до якого засоби масової інформації зобов’язані забезпечувати журналістів та інших працівників, які відряджені працювати в райони ведення воєнних (бойових) дій та/або на тимчасово окуповану територію України засобами, призначеними для захисту від уражень вогнепальної зброї, осколкових уражень, а також медичними аптечками. Журналісти та інші працівники, які відряджені працювати в райони ведення воєнних (бойових) дій та/або на тимчасово окуповану територію України, підлягають обов’язковому страхуванню за рахунок роботодавця у разі заподіяння шкоди їх життю і здоров’ю у зв’язку з виконанням професійних обов’язків. Окрім цього, у ст.7 Закону України «Про страхування» до обов’язкових видів страхування включається також страхування працівників ЗМІ на час виконання ними роботи в районах ведення воєнних (бойових) дій та/або на тимчасово окупованій території України.

5. Законопроект № 7371 від 11.05.2022 «Проєкт Закону про затвердження Указу Президента України “Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 11 травня 2022 року “Про примусове вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів”»

Стан проходження: Закон підписано. 

Законом буде затверджено Указ Президента України “Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від  11  травня 2022 року “Про примусове вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів” і створено правові підстави для реалізації заходів, передбачених відповідним рішенням Ради національної безпеки і оборони України, з метою мобілізації необхідних  ресурсів для захисту державного суверенітету, територіальної цілісності і незалежності України, її національних інтересів в умовах повномасштабної агресивної війни, яку Російська Федерація розв’язала і веде проти України та Українського народу.

6. Законопроект №7321-1 від 12.05 2022 «Проєкт Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо вдосконалення окремих питань, пов’язаних із незаконним продажем гуманітарної допомоги»

Стан проходження: Опрацьовується в комітеті

У Верховній Раді України 27 квітня 2022 року зареєстровано Проєкт Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо вдосконалення окремих питань, пов’язаних із незаконним продажем гуманітарної допомоги) (реєстр. № 7321). Даний законопроект є альтернативним до нього. 

Альтернативним законопроектом підтримано ідею зменшення загальної вартості товарів (предметів) гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги, що є необхідним для кваліфікації їх продажу або укладання інших правочинів щодо розпорядження ними у значному, великому або особливо великому розмірах. Однак, у порівнянні з основним законопроектом, вартість такої допомоги чи пожертв суттєво знижено. 

Так, основним законопроектом запропоновано вважати дії кримінально караними, якщо загальна вартість товарів (предметів) гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги у 80 і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, альтернативним – якщо у 25 і більше разів. Альтернативний законопроект встановлює великий розмір шкоди у випадку, якщо загальна вартість предметів гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги у двісті п’ятдесят і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, основний – у триста п’ятдесят і більше; особливо великий розмір – п’ятсот і більше неоподатковуваний мінімум доходів громадян проти тисячі, і більше неоподатковуваних мінімум доходів громадян в основному законопроекті. 

Крім того, альтернативним законопроектом пропонується встановити розмір штрафу у розмірі від трьох до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Обидва законопроекти пропонують доповнити Кодекс України про адміністративні правопорушення новою статтею 166-28 «Незаконне використання з метою отримання прибутку гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги».

Основний законопроект передбачає встановлення адміністративної відповідальності за продаж предметів гуманітарної допомоги або використання благодійних пожертв, безоплатної допомоги або укладання інших правочинів щодо розпорядження таким майном, із метою отримання прибутку, за відсутності ознак діяння, передбаченого Кримінальним кодексом України. 

Альтернативним законопроектом запропоновано інший, більш диференційований підхід. 

По-перше, передбачено нижню межу вартості предметів гуманітарної допомоги або використання благодійних пожертв, безоплатної допомоги, за продаж яких встановлено відповідальність – три неоподатковуваних мінімуми доходів громадян. 

По-друге, запропонований проєкт передбачає у першій частині статті відповідальність у випадку, коли вартість предметів у три і більше рази перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, у другій частині статті – у тринадцять і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян. 

Як основний, так і альтернативний, законопроекти передбачають надання органам Національної поліції повноважень щодо складання протоколів про вчинення таких адміністративних правопорушень, розгляд справ покладено на суд.

7. Законопроект № 7374 від 13.05.2022 «Проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо зменшення навантаження на бізнес в умовах воєнного стану»

Стан проходження: Опрацьовується в комітеті. 

Законопроектом пропонується, зокрема:

1. Податкове зобов’язання з акцизного податку щодо втраченого підакцизного товару (продукції) не виникає, якщо підакцизний товар (продукцію) знищено (втрачено) під час дії воєнного стану, запровадженого згідно із законодавством. 

2. До наведених у пункті 32-1 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України операцій норми та статті 199 Податкового кодексу України не застосовуються. 

3. Тимчасово, на період дії воєнного стану на території України і  протягом шести місяців після його припинення або скасування дозволяється ввезення в режимі імпорту і продаж на території України суб’єктами господарювання підакцизних товарів, маркованих марками акцизного податку, придбання яких і вивезення в режимі тимчасового вивезення було здійснено іншими суб’єктами господарювання, які перейшли на сплату єдиного податку 2%.

4. За товарами/послугами, необоротними активами, придбаними платником єдиного податку третьої групи у платників податку на додану вартість в період застосування особливостей оподаткування на період воєнного стану, не реалізованими на дату повернення на загальну систему оподаткування, податкові зобов’язання нараховуються відповідно до статті 187 Податкового Кодексу України. 

5. Обмеження порушення вимог законодавства, які можуть перевірятися під час проведення фактичних перевірок на час воєнного стану.

6. Поширення на всіх роботодавців права не сплачувати єдиний внесок за найманих працівників, призваних під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України.

8. Законопроект №7293/П від 18.05.2022 «Проєкт Постанови про прийняття за основу проєкту Закону України про внесення змін до Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» щодо окремих аспектів підготовки кваліфікованих робітників в умовах воєнного стану та відновлення економіки»

Стан проходження: Постанову підписано.

Законопроектом пропонується:

1) Дозволити здобувати професійну (професійно-технічну) освіту без одночасного здобуття повної загальної середньої освіти, яку можна буде здобути безоплатно в будь-який інший час впродовж життя за будь-якою формою здобуття освіти; 

2) Дозволити безоплатно впродовж життя здобувати професійну (професійно технічну) освіту за іншою  (-ими) професією (іями), але не раніше ніж через три роки після завершення безоплатного здобуття професійної (професійно-технічної) освіти за попередньо здобутою професією (-ями), за умови наявності підтвердженого страхового стажу не менше двох років, а також за умови наявності вільних місць після зарахування осіб, які безоплатно здобуватимуть професійну (професійно-технічну) освіту вперше; 

3) Встановити, що до завершення трирічного періоду та/або за відсутності підтвердженого страхового стажу особа має право безоплатно здобувати професійну (професійно-технічну) освіту за іншою професією, якщо за станом здоров’я вона втратила можливість виконувати роботу за отриманою раніше професією, що підтверджується висновком медико-соціальної експертної комісії, або за умови запиту для невідкладного забезпечення потреб держави (регіону) у підготовці необхідних кваліфікованих робітників на умовах державного (регіонального) замовлення, чи в інших випадках, передбачених законодавством; 

4) Замість формального «контролю за працевлаштуванням випускників закладів професійної (професійно-технічної) освіти» наділити місцеві державні адміністрації більш активним повноваженням «сприяння у межах своїх повноважень працевлаштуванню випускників закладів професійної (професійно-технічної) освіти, підготовка яких проводилася за державним замовленням та/або регіональним»;

5) Заборонити закладам професійної (професійно-технічної) освіти відмовляти особам у прийнятті документів та у зарахуванні на навчання на умовах державного чи регіонального замовлення за відсутності реєстрації місця проживання особи на території відповідної територіальної громади, що має запобігти наявним наразі необґрунтованим і безпідставним відмовам у зарахуванні дітей (особливо в умовах війни, коли багато дітей вимушено переїхали в більш безпечні регіони України); 

6) Передбачити, що освітні програми можуть бути спрямовані на здобуття особами як повних, так і часткових професійних кваліфікацій, що дозволить (особливо в умовах воєнного стану) здійснювати підготовку і перепідготовку кваліфікованих робітників за короткостроковими програмами під конкретні потреби держави у відбудові країни;

7) Передбачити можливість фінансування за публічні кошти не лише здобуття «первинної професійної підготовки», а й «професійного (професійно-технічного) навчання, у тому числі перепідготовки чи підвищення кваліфікації робітників», що знову ж таки дозволить швидше здійснювати підготовку кваліфікованих робітників для потреб держави в умовах поглибленого війною дефіциту кваліфікованих робітників; 

8) Установити, що до завершення процедури передачі закладів професійної (професійно-технічної) освіти з державної у комунальну власність відповідно до статті 27 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» передбачені законодавством повноваження засновників закладів професійної (професійно технічної) освіти виконують місцеві органи влади, визначені рішенням Кабінету Міністрів України; 

9) Убезпечити заклади професійної (професійно-технічної) освіти (відповідні педагогічні колективи) від їх безпідставної і необґрунтованої ліквідації чи реорганізації, встановивши перехідну норму, згідно з якою протягом 10 років з дня набрання чинності цим Законом припинення шляхом ліквідації чи реорганізації комунальних закладів професійної (професійно-технічної) освіти, що в установленому законодавством порядку були передані з державної власності у комунальну власність відповідно до статті 27 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», відбувається лише за попереднім погодженням з центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки та Спільним представницьким органом сторони роботодавців на національному рівні.

9. Законопроект №7382-1 від 23.05.2022  «Проєкт Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння в умовах правового режиму воєнного стану»

Стан проходження: Опрацьовується в комітеті. 

Законопроектом передбачається внесення змін до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Зокрема, доповнити частиною четвертою, яка передбачає можливість конфіскації транспортного засобу, який є у приватній власності порушника для подальшої передачі його на потреби підрозділів Збройних сил України, Міністерства внутрішніх справ України або Державної служби України з надзвичайних ситуацій за керування транспортним засобом особою в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння в умовах правового режиму воєнного стану.

10. Законопроект № 7409 від 25.05.2022 «Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про лікарські засоби” щодо додаткових заходів із забезпечення населення України лікарськими засобами у період дії воєнного та надзвичайного стану»

Стан проходження: Опрацьовується в комітеті. 

Законопроектом пропонується доповнити Закон України «Про лікарські засоби» новою статтею 9-3 стосовно особливостей застосування в Україні лікарських засобів у період дії воєнного та надзвичайного стану. Так, відповідною нормою буде надано можливість тимчасового використання на території України і ввезення на митну територію України з країн із найбільш розвиненими системами виробництва лікарських засобів, тих ліків, які є необхідними (затребуваними) під час воєнного (надзвичайного) стану в Україні, без їх державної реєстрації

11. Законопроект №7364/П від 27.05.2022 «Проєкт Постанови про прийняття за основу проєкту Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сприяння розвитку волонтерської діяльності та діяльності неприбуткових установ та організацій в умовах збройної агресії Росії проти України»

Стан проходження: Постанову підписано. 

Проєктом Закону пропонується внести зміни до Податкового кодексу України, якими серед іншого передбачено:

1) Виключення з оподатковуваного доходу волонтера доходів у вигляді витрат неприбуткової організації на проведення медичного огляду та вакцинації волонтера, інших лікувально-профілактичних заходів, безпосередньо пов’язаних із наданням волонтерської допомоги. 

2) Визначення неоподатковуваними витрат неприбуткової організації чи установи на відрядження волонтера (на проїзд, оплату вартості проживання, витрат на харчування оплату телефонних розмов, оформлення закордонних паспортів, дозволів на в’їзд, обов’язкове страхування, інші документально оформлені витрати). 

3) Визначення можливості для надання допомоги фізичним особам, які постраждали чи можуть постраждати внаслідок збройної агресії неприбутковими організаціями без порушення вимог податкового законодавства. 

4) Визначення такими, що не включаються громадськими і благодійними організаціями до розрахунку суми для реєстрації платником ПДВ операцій з ввезення гуманітарної допомоги.

12. Законопроект № 7316/П від 27.05.2022 «Проєкт Постанови про прийняття за основу проєкту Закону України про внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України, Цивільного процесуального кодексу України та Господарського процесуального кодексу України (щодо здійснення судочинства в умовах воєнного чи надзвичайного стану)»

Стан проходження: Опрацьовується в комітеті. 

Законопроектом пропонується:

– передбачити можливість надавати повноваження секретаря іншим працівникам апарату суду та можливість дистанційної роботи секретаря; 

– встановити, що суд викликає або повідомляє учасників судового процесу про дату, час і місце судового засідання у справі будь-якими можливими засобами, на всі відомі засоби комунікації (телефонограма, СМС повідомлення, електронна пошта, повідомлення у месенджерах тощо), а також через оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України. При цьому, виклик або повідомлення вважається врученим учаснику судового процесу лише у випадку надходження до суду підтвердження про отримання чи ознайомлення із викликом або повідомленням.

– передбачити, що підготовче провадження та\або судовий розгляд має бути проведений протягом розумного строку з урахуванням можливості учасників справи взяти участь у розгляді справи; 

– розширити сферу застосування письмового провадження у судах всіх юрисдикцій. – поширити особливості розгляду судових справ, які застосовувалися у зв’язку із введенням карантину з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), також і на період дії воєнного чи надзвичайного стану.

Автор: Здепська Валерія

Avatar

Автор : Потапова Лоліта

280 переглядів

0 коментарів

Залиш коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *