Іноді виникають випадки, коли немає нагальної потреби або можливості користуватися банківською карткою. Впродовж тривалого часу – «бездіяльності» картки ви дізнаєтесь про неприємну новину – на вашу карту нарахували «борг». У цій статті ми пропонуємо розглянути питання, чому трапляються такі випадки і що робити, коли вам банк безпідставно відкрив кредит.
Варто зазначити, що Національний банк України наголошує на тому, що це є досить розповсюдженою проблемою серед клієнтів. Вона виникає через те, що банк продовжує стягувати певну комісію за обслуговування картки навіть тоді, коли ви нею не користуєтесь. Слід зазначити, що це стосується зазвичай преміальних карток, які надають певні додаткові переваги клієнтами. До речі, сам Національний банк України наголошує на тому, якщо ви не користуєтесь карткою протягом 90 днів, її обслуговування зазвичай припинятися. У разі закінчення коштів на картці, банк автоматично відкриває кредит для погашення цієї плати за користування. Ну, і звичайно, у разі не сплати заборгованості, банк починає нараховувати проценти.
У цьому випадку вам слід, у першу чергу, звернутися до відповідного банку з питанням щодо безпідставного відкриття кредиту. За Законом України «Про споживче кредитування» для відкриття кредиту повинен укладатися відповідний договір. Тому ця самовільна операція з боку банку є неправомірною, адже вам не була надана уся детальна інформація про всі умови кредиту, з якими ви повинні були обов’язково погодитися. Впродовж місяця банк розглядає ваш запит і надає відповідь щодо цього. Якщо відповідь була незадовільна, ви маєте змогу звернутися вже до Національного банку України для захисту порушених прав.
На практиці Національний банк України погоджується із неправомірністю даної операції і скасовує нарахований борг. У цьому випадку варто спиратися ще на такі положення:
1. Так, згідно з Умовами та правилами надання банківських послуг відповідного банку можлива така операція як стягнення коштів за обслуговування картки, але банк не має права відкривати кредит для цього «погашення»;
2. Також, за вимогами вище зазначеного закону, громадянин повинен бути ознайомлений із інформацією про відкриття кредиту та надати безпосередню згоду на проведення цієї операції.
Тобто, підсумовуючи вище викладене, у разі нарахування боргу ви повинні:
1. Звернутися до відповідного банку із заявою про необґрунтоване відкриття кредиту і нарахування боргу на період, коли ви не користувалися карткою;
2. Якщо банк протягом місяця не скасував борг, то ви маєте можливість звернутися із відповідною заявою до Національного банку України;
3. Національний банк України, якщо ваші права були справді порушені, виносить рішення щодо списання нарахованого боргу.
Тож, не забувайте, ви зажди маєте можливість захистити свої права у разі неправомірної і безпідставної діяльності тієї чи іншої установи!
Автор: Потапова Лоліта
Цю публікацію підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку в рамках гранта, наданого Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору». Висловлені в цій публікації думки необов’язково відображають погляди Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду Сполучених Штатів Америки.
4 коментарі
Скрипка 15.03.2024 at 11:25 |
Дякую,ситуація така,відкрила онлайн карту із кредитним лімітом 5000 грн,я їх не перекидала на свою картку ,і не користувалася,мені нараховує банк 1080 грн.боргу.
Потапова Лоліта 16.04.2024 at 00:04 |
Вітаємо!
З цього приводу можемо зазначити наступне:
Всебічно розглянувши Ваше питання було визначено алгоритм дій для врегулювання проблеми, яка виникла між Вами як клієнтом з однієї сторони, та фінансовою установою (банком) з іншої.
Головною метою зазначених дій є формування Вашого письмового звернення до головного керівника банківської установи з метою реалізації ст. 55 ЗУ «Про банки і банківську діяльність» як діючого клієнта фінансової установи, який скористався фінансовим продуктом банку і в результаті зазнав непередбаченого та неправомірного зі сторони банку фінансового навантаження у вигляді надмірного й необґрунтованого нарахування відсотків за «не користування» кредитним лімітом.
У зв’язку з цим радимо звернутися до банку особисто або ж на гарячу лінію. Це право гарантується Вам Законом України “Про звернення громадян”.
Відповідь підготовлена студентами-клініцистами Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.
Марія 09.10.2024 at 11:23 |
Вітаю! Що робити, якщо банк продав мій “борг у 90 грн” за картку, якою я не користувалась декілька років (ці 90 грн теж нараховано типу за обслуговування), факторинговій компанії, і ця компанія тероризує повідомленням сплатити борг у 500 грн?
Потапова Лоліта 30.10.2024 at 16:52 |
Вітаємо!
З цього приводу можемо зазначити наступне:
Відповідно до ч. 1 ст. 1069 Цивільного кодексу України, якщо відповідно до договору банківського рахунка банк здійснює платежі з рахунка клієнта, незважаючи на відсутність на ньому грошових коштів (кредитування рахунка), банк вважається таким, що надав клієнтові кредит на відповідну суму від дня здійснення цього платежу.
За роз’ясненнями Національного банку України банки можуть знімати плату за обслуговування картки. Такі умови найчастіше прописані в Умовах та правилах надання банківських послуг відповідного банку. Таким чином, у разі закінчення коштів на рахунку банки автоматично відкривають кредит. Однак такі дії банку, згідно із зазначеними Умовами, є неправомірними.
У такому випадку Вам необхідно звернутися до банку із вимогою роз’яснити причину нарахування боргу за період, коли Ви не користувалися карткою та подальшого його передання до колекторської організації.
Відповідь підготовлена студентами-клініцистами Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.