Масштабна приватизація підприємств державної власності

Масштабна приватизація підприємств державної власності

Термін «масштабна приватизація підприємств державної власності» по різному оцінюється експертами. Це пов’язано як з позитивним досвідом запровадження такої економіки в країні, так і з негативним. У цілому, Закон України «Про приватизацію державного і комунального майна» №2269-ⅤⅠⅠⅠ (далі – Закон України №2269-ⅤⅠⅠⅠ) інтерпретує дане поняття як платне відчуження майна, яке належить публічній владі чи комунальній власності, на користь фізичних і юридичних осіб, що згідно Закону можуть бути покупцями цього товару. 

Приватизація здійснюється з метою якнайшвидшого розвитку економіки в країні, залучаючи зарубіжні та внутрішні інвестиції. У кінцевому результаті, зменшується частка державної чи комунальної власності у структурі економіки України через продаж об’єктів приватизації ефективному власникові. Таким чином, основними засадами масштабного відчуження майна публічної власності вважається:

1. Державне регулювання та контроль;

2. Рівність і змагальність;

3. Відкритість;

4. Законність;

5. Захист економічної конкуренції;

6. Забезпечення сприятливих умов для залучення інвестицій;

7. Вчасне та достовірне інформування про об’єкти приватизації.

Слід зазначити, що за поданням Кабінету Міністрів України Верховна Рада України встановила перелік об’єктів державної власності, що заборонені для приватизації. Зокрема, у Законі України № 2269-ⅤⅠⅠⅠ чітко визначено, що не підлягають привласненню: 

– об’єкти, що забезпечують національну безпеку України;

– об’єкти, що є соціально-культурною спадщиною суспільства.

Порядок приватизації державного і комунального майна  включає: 

🢧Формування, закріплення організацій, що не заборонені законом для приватизації;  

🢧Прийняття рішення місцевими органами влади про приватизацію комунальних установ; 

🢧Оголошення даних про прийняття рішення про приватизацію; 

🢧Проведення інвентаризації та оцінки; 

🢧 У випадках, передбачених законодавством, здійснення аудиту, екологічного аудиту майна; 

🢧Опублікування інформації про умови продажу об’єкта приватизації (ст.10 Закону України №2269-ⅤⅠⅠⅠ).

У цілому, приватизація публічного чи комунального майна здійснюється шляхом:

1. Викупу відповідних державних об’єктів.

2. Продажу об’єктів на аукціоні:

– аукціоні з умовами;

– аукціоні без умов;

– аукціон зі зменшення стартової ціни;

– аукціоні за методом покрокового зниження цін.

Велика і мала приватизація підприємств державної власності

Приватизацію в Україні розділяють на малу та велику.

Що стосується малої приватизації, то тут варто відзначити, що в її рамках держава здійснює продаж об’єктів нерухомості, що є власністю державних установ (зокрема, підприємств, заводів тощо) — від невеликих приміщень до цілих комплексів площею кілька гектар. В електронній торговельній системі нараховується близька тисяч таких об’єктів, і їхній перелік постійно поповнюється. Усі вони виставлені на продаж Фондом державного майна України, а також місцевими органами влади.

Говорячи про велику приватизацію, варто зазначити, що головна її відмінність від малої полягає в тому, що під час малої приватизації продаються лише об’єкти, оціночна вартість яких не перевищує 250 млн гривень. Хоча, протягом аукціону ціна на них може зростати в декілька разів — до сум, що перевищують 1 млрд гривень. До великої приватизації залучаються інвестиційні радники, основними завданнями яких є збирання і систематизація всієї необхідної інформації, підготовка об’єкта і пошук потенційних інвесторів. 

Досвід зарубіжних країн щодо масштабної приватизації підприємств

Сусідні держави, зокрема Польща, Чехія, Словаччина на прикладі демонструють швидке та ефективне проведення ключових реформ, які позитивно вплинули на їх становище і зміцнили економіку. До списку реформ входила також – приватизація державних підприємств.

У 90-х роках польська економіка, як і в багатьох інших країн, опинилась на межі краху, тому польська влада прийняла рішення провести так звану «шокову терапію». Вона включала в себе низку пунктів, основними з яких стали: відмова держави від пільгових позик і дотацій, а також дозвіл на банкрутство неефективних підприємств, що і дозволило державним підприємствам перейти до ринкової економіки. Результатом цього стала ліквідація майже 1,4 тисячі державних підприємств, які не приносили жодного доходу та була тягарем для економіки Польщі.

Отже, міжнародний досвід демонструє, що приватизація державних підприємств має позитивний вплив на економіку країни, адже в умовах ринкової економіки підприємства працюють значно ефективніше, тим самим збагачуючи бюджет держави.

Особливості приватизації в умовах воєнного стану

Уже з вересня 2022 року буде відновлена приватизація підприємств державної власності, яка була призупинена на період воєнного стану. Даний процес був розблокований Законом України №2468-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння процесам релокації підприємств в умовах воєнного стану та економічного відновлення держави». Даний Закон пришвидшує приватизацію та сприяє релокації бізнесу і економічному відновленню держави. Крім цього, Кабінет Міністрів України затвердив перелік 420 об’єктів, які поділяються на: ті, які залишаються у державній власності; ті, які будуть спрямовані на приватизацію до Фонду державного майна України та ті, які будуть ліквідовані. 

Умови приватизації дещо спростилися, зокрема:

● зможуть бути викуплені цілісні майнові комплекси, навіть ті, які обтяжені багаторічними арештами на майно (АЛЕ, в цьому разі покупець зобов’язаний погасити раніше накопичені борги);

● гарантійні внески зростатимуть, а оплата за активи буде відбуватися до укладання договору купівлі-продажу;

● суттєве скорочення строків проведення приватизаційних аукціонів і підготовки об’єктів – до оголошення до підписання договору не більше 2 місяців;

● якщо в аукціоні зареєстрований лише один учасник, то він буде мати можливість викупити об’єкт за запропонованою ним ціною, але не нижче стартової;

● можливе зниження стартової ціни, але не більше ніж на 50%;

● проведення великої приватизації на онлайн-аукціонах;

● передача всіх дозволів і ліцензій новим власникам, замість необхідності підприємцям переоформлювати всі дозвільні документи.

Як висновок, варто зазначити, що запуск великої приватизації є не просто процедурою продажу підприємств, а й чітким сигналом для українських і закордонних інвесторів щодо наявності в Україні прозорого і чесного продажу великих підприємств і, відповідно, готовності країни до інвестицій. 

Враховуючи, що Україна знаходиться в умовах війни, вкрай важливо відкрити всі можливості для підтримки економіки. У випадку з приватизацією це буде не просто стимулювати бізнес-активність, але й суттєво скоротить витрати на утримання майна, що допоможе підтримувати країну в такий важкий час.

Ключові слова: приватизація державних підприємств, велика і мала приватизація, ринкова економіка, приватизація в умовах війни, державна та комунальна власність.

Автори:  Самойлік Анжеліка, Жук Ірина

Avatar

Автор : Потапова Лоліта

398 переглядів

0 коментарів

Залиш коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *