Передусім, слід зазначити, що правові засади функціонування реформованої системи пенсійного забезпечення регламентуються Законами України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та «Про недержавне пенсійне забезпечення». Перші спроби запровадити накопичувальне пенсійне забезпечення здійснювалися в Україні вже неодноразово, але вони не були успішними.
Сьогодні в Україні діє солідарна пенсійна система, яка передбачає,що підприємства та громадяни, які працюють, сплачують обов’язкові відрахування до Пенсійного фонду, який, у свою чергу,здійснює виплати пенсіонерам. Проте, у зв’язку із тенденцією зменшення населення, робити це стає все складніше. Саме тому, Уряд прагне, щоб вже у 2023 році почала функціонувати накопичувальна пенсійна система соціального страхування.
Новий законопроєкт Уряду №2683 «Про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення» передбачає запровадження накопичувальної професійної пенсійної системи для окремих категорій осіб віком до 35 років (станом на 1 січня 2021 року). Зміст даного законопроєкту визначає й інші аспекти накопичувальної пенсійної системи.
«Джерелом фінансування пенсійних виплат із солідарної системи та формування пенсійних активів у накопичувальній професійній пенсійній системі будуть страхові внески, які сплачуватимуться роботодавцями за рахунок підвищеної ставки єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», – йдеться в пояснювальній записці до документа. Учасники самостійно обиратимуть недержавний пенсійний фонд, до якого мають спрямовувати такі внески. Також проєктом передбачається три професійні пенсійні програми:
– Програма №1 дає право на отримання пенсійних виплат при досягненні 50 років при стажі роботи на шкідливих професіях від 10 років у чоловіків і від 7,5 років у жінок;
– У той же час програма №2 закріплює право на отримання пенсійних виплат при досягненні 55 років при стажі від 12,5 років для чоловіків і від 10 років для жінок;
– Програма №3 дає можливість добровільно набути участь у накопичувальній професійній пенсійній системі на умовах, визначених у колективних договорах або угодах, та на отримання пенсійних виплат після досягнення 55 років. За вказаною програмою до обов’язкових 22% соціального внеску додається ще внесок від 3% (за погодженням з працівниками).
Відповідно до цього документу можна зазначити, що:
– В Україні пенсійна система буде трирівневою і складатиметься із:
1. солідарної системи;
2. обов’язкової накопичувальної системи;
3. недержавного добровільного пенсійного забезпечення.
Наразі у сучасній пенсійній системі діють лише два рівні — перший і третій;
– 2% зі сплачених людиною податків перераховується на її особистий пенсійний рахунок;
– На цей рахунок потрапляє ще 2% від єдиного соціального внеску, який сплачує за особу роботодавець;
– Особа зможе обирати пенсійний фонд, який у подальшому буде інвестувати її кошти;
– Інвестиції можна вносити до складу тільки надійних і не ризикованих фінансових інструментів;
– Українці, які виходять на пенсію, зможуть обрати одну з альтернативних дій: забрати всі накопичені кошти відразу, отримувати виплати рівними частинами або залишити частину своїх виплат у спадок.
Отже, підсумовуючи варто зазначити, що запровадження накопичувальної системи для усього населення є досить проблематичним через слабкий розвиток малого і середнього бізнесу, падіння ВВП, недофінансування державного бюджету і при цьому величезне навантаження на Пенсійний фонд, видатки якого лише зростають. Проте, такий законопроєкт дав би змогу не лише отримати певну допомогу громадянам, а й мав би позитивний вплив на економіку нашої держави.
Автор: Березяк Вікторія
0 коментарів