В липні 2020р. набули чинності зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КуаАП) та Кримінального кодексу України, за якими керування транспортними у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції було криміналізовано шляхом доповнення Кримінального кодексу статтею 2861, а ст. 130 КУпАП було викладена в новій редакції (виключено поняття транспортних засобів та залишено лише керування суднами). Проте, згодом Верховна Рада України ухвалює закон від 17.06.2020 №720-ІХ, яким фактично поновлює стару редакцію ст. 130 КУпАП та знов скасовує кримінальну відповідльність за відповідні дії. Водночас, як ми можемо побачити, до цього часу на сайт Верховної ради України не внесено зазначені зміни. Якщо ж ми зайдемо на сайт https://ips.ligazakon.net та відкриємо КУпАП, то побачимо «первинну» редакцію ст. 130 КУпАП, яка існувала до законодавчих змін в цій сфері.
На сьогоднішній день в місцевих судах перебуває значна кількість справ про адміністративне правопорушення відносно керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції.
Слід зазначити, що відповідно до п. 2.9 ПДР, водієві забороняється керувати транспортним засобом у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції. Ми категорично закликаємо Вас не сідати за кермо в такому стані, адже зазвичай це може призвести до тяжких наслідків. Дана публікація не стосується питання уникнення відповідальності за таке правопорушення. Ціль публікації – донести розуміння захисту своїх прав у ситуації, коли Ви впевнені, що не знаходитеся в такому стані або у вас є сумніви щодо результатів огляду тощо.
Слід наголосити, якщо Вас зупинили працівники поліції і вимагають проведення огляду на стан сп’яніння, Вам не слід відмовлятися. Такий обов’язок міститься в п. 2.5 ПДР, відповідно до якого водій повинен на вимогу поліцейського пройти в установленому порядку медичний огляд з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції. Фактично, у поліцейських є дві підстави скласти протокол за вчинення такого правопорушення:
1. порушення п. 2.5 Правил дорожнього руху, коли водій відмовився від проходження огляду.
2. порушення п. 2.9а Правил дорожнього руху, коли було встановлено, що водій керував транспортним у стані сп’яніння.
Тобто, якщо Ви відмовляєтеся від проходження огляду, щодо Вас буде складено протокол. Важливим аспектом є те, що поліцейські не розглядають справу про адміністративне правопорушення за ст. 130 КУпАП. Такі справи розглядають районні, районні у місті, міські чи міськрайонні суди (судді) відповідно до статті 221 КУпАП.
Тепер слід перейти безпосередньо до процедури проведення огляду. Статтею 266 КУпАП регламентується порядок відсторонення водіїв від керування транспортним засобом та порядок проведення огляду на стан сп’яніння. Відповідно до цієї статті, особи, які керують транспортними засобами, річковими або маломірними суднами і щодо яких є підстави вважати, що вони перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, підлягають відстороненню від керування цими транспортними засобами, річковими або маломірними суднами та оглядові на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції. Огляд водія (судноводія) на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, проводиться з використанням спеціальних технічних засобів поліцейським у присутності двох свідків.
Обов’язково слід вказати, що поліцейські не можуть вимагати проходження такого огляду тільки тому, що вони так хочуть. Для цього існують певні підстави. Працівники патрульної поліції, у разі наявності ознак, проводять огляд водія на стан алкогольного сп’яніння за допомогою спеціальних технічних засобів, які дозволені до застосування МОЗ та Держспоживстандартом (спільний наказ МОЗ і МВС від 09.11.2015 р. №1452/735 «Про затвердження Інструкції про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції». Відповідно до цієї Інструкції, ознаками алкогольного сп’яніння є:
– запах алкоголю з порожнини рота;
– порушення координації рухів;
– порушення мови;
– виражене тремтіння пальців рук;
– різка зміна забарвлення шкірного покриву обличчя;
– поведінка, що не відповідає обстановці.
Ознаками наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, є:
– наявність однієї чи декількох ознак стану алкогольного сп’яніння (крім запаху алкоголю з порожнини рота);
– звужені чи дуже розширені зіниці, які не реагують на світло;
– сповільненість або навпаки підвищена жвавість чи рухливість ходи, мови;
– почервоніння обличчя або неприродна блідість.
Огляд на стан сп’яніння проводиться з дотриманням інструкції з експлуатації спеціального технічного засобу та фіксацією результатів на паперових та електронних носіях, якщо спеціальний технічний засіб має такі функції. Перед проведенням огляду на стан сп’яніння поліцейський інформує особу, яка підлягає огляду на стан сп’яніння, про порядок застосування спеціального технічного засобу та на її вимогу надає сертифікат відповідності та свідоцтво про повірку робочого засобу вимірювальної техніки.
Надзвичайно важливим є вимога нормативних положень про присутність двох свідків. Не можуть бути залучені як свідки поліцейські або особи, щодо неупередженості яких є сумніви. Установлення стану алкогольного сп’яніння здійснюється на підставі огляду, який проводиться згідно з вимогами цієї Інструкції поліцейським з використанням спеціальних технічних засобів, показники яких після проведення тесту мають цифровий показник більше 0,2 проміле алкоголю в крові (з цього питання в кінці публікації наведено актуальну судову практику).
Якщо ж Ви не погоджуєтесь на проходження тесту, або у Вас є сумніви щодо результатів проведення такого огляду, потрібно керуватися положеннями ст. 266 КУпАП та вказаною Інструкцією, в яких йде мова про те, що у разі незгоди водія (судноводія) на проведення огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, поліцейським з використанням спеціальних технічних засобів або в разі незгоди з його результатами огляд проводиться в закладах охорони здоров’я. Перелік закладів охорони здоров’я, яким надається право проведення огляду особи на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, затверджується управліннями охорони здоров’я місцевих державних адміністрацій. Проведення огляду осіб на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, в інших закладах забороняється.
Результати огляду на стан сп’яніння водія транспортного засобу, проведеного поліцейським, зазначаються в акті огляду на стан алкогольного сп’яніння з використанням спеціальних технічних засобів(далі – акт огляду). У випадку установлення стану сп’яніння результати огляду, проведеного поліцейським, зазначаються у протоколі про адміністративне правопорушення, до якого долучається акт огляду. У разі наявності підстав вважати, що водій транспортного засобу перебуває у стані наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, згідно з ознаками, визначеними в пункті 4 розділу I цієї Інструкції, поліцейський направляє цю особу до найближчого закладу охорони здоров’я.
Якщо ж ви повідомили поліцейському про намір проходження такого огляду в закладі охорони здоров’я, то в ст. 266 КУпАП передбачається, що огляд осіб на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, здійснюється в закладах охорони здоров’я не пізніше двох годин з моменту встановлення підстав для його здійснення. В Інструкції зазначається, що з метою забезпечення достовірності результатів огляду водіїв транспортних засобів, які мають бути оглянуті в закладах охорони здоров’я, поліцейський забезпечує доставку цих осіб до найближчого закладу охорони здоров’я не пізніше ніж протягом двох годин з моменту виявлення підстав для його проведення.
Огляд у закладах охорони здоров’я щодо виявлення стану сп’яніння проводиться лікарем закладу охорони здоров’я (у сільській місцевості за відсутності лікаря – фельдшером фельдшерсько-акушерського пункту), який пройшов тематичне удосконалення за відповідною програмою згідно з чинним законодавством. Відповідно в кінці огляду, висновок щодо результатів медичного огляду особи на стан сп’яніння складається в усіх випадках безпосередньо після огляду особи у трьох примірниках: перший примірник видається під підпис поліцейському, який доставив дану особу на огляд, другий видається оглянутій особі, а третій залишається в закладі охорони здоров’я.
Огляд особи на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, проведений з порушенням вимог цієї статті (266КУпАП), вважається недійсним.
Також, важливим є те, що ви маєте право викликати адвоката після пред’явлення вимоги на проведення огляду. Окрім цього, Вам обов’язково слід вести відеозйомку всього, що відбувається, аби в майбутньому в суді, Ви могли доводити ті чи інші процесуальні порушення. Так само адвокат має право представляти Вас в суді при розгляді справи про адміністративне правопорушення.
Провадження в справі про адміністративне правопорушення за ст. 130 КУпАП можуть закривають за таких обставин:
1) за відсутністю події і складу адміністративного правопорушення;
2) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу (3 місяці).
Актуальна судова практика:
https://reyestr.court.gov.ua/Review/80602634
Автор: Клочко Максим
0 коментарів