Коли в Україні чекати податкову амністію і що вона собою являє?

Варто розпочати з того, що 2 вересня 2019 року Верховною Радою України було одержано Законопроєкт N 1232 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей застосування спеціального декларування за порушення фізичними особами податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, що мали місце до 31 грудня 2018 року» (далі – Законопроєкт №1232), одним із ініціаторів якого, є голова комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики – Гетьманцев Данило Олександрович. Нещодавно в своєму інтерв’ю «Економічній правді» він зазначив наступне: “Концепт амністії повністю узгоджений. Тепер усе залежить тільки від Офісу президента». А отже найближчим часом чекаємо на прийняття Верховною Радою України відповідного закону і підписання його Президентом України.

По-перше, податкова амністія це процес проведення спеціального декларування до доходів, незаявлених громадянами, який являє собою обмежену в часі пропозицію держави сплатити групою платників податків суму податкового зобов’язання за конкретний період в обмін на певні преференції держави, тобто знижену ставку податку, звільнення від фінансової, адміністративної та кримінальної відповідальності тощо. Натомість спеціальне декларування, як зазначено в пояснювальній записці від 02.09. 2019 р. до Законопроєкту №1232, це процес звільнення від сплати податків фізичних та юридичних осіб, які порушували податкове законодавство у податкові періоди до 1 січня 2020 року, однак зараз сплачують податки, дотримуючись норм права.

Тому наразі пропонуємо розібрати ключові моменти Законопроєкту №1232:

1. Податкова амністія запланована на 9 місяців та її підґрунтям слугуватиме досвід таких країн як Індонезія та Аргентина.

2. Амністії підлягають суб’єкти, які не сплачували у Державний бюджет України податки за один чи декілька податкових періодів до 1 січня 2020 року.

3. Необхідною умовою для амністії платника податків є подання Спеціальної декларації з 1 січня по 31 березня 2020 року. Однак перед цим треба покласти приховані активи на рахунок фінансової установи і 365 календарних днів після 31 березня 2020 року вони мають зберігатися на даному рахунку. Однак є виняток до останньої умови і він стосується використання валютних цінностей з метою інвестування чи придбання облігацій внутрішньої державної позики.

4. Особам, які бажають отримати податкову амністію варто сплатити податкові зобов’язання з прихованих доходів у таких розмірах:

– основної ставки 5% – для паїв у майні юридичної особи, валютних цінностей рухомого/нерухомого майна тощо.

– 10% – для інших майнових прав.

– 2,5% – для випущених Національним банком України активів, за рахунок яких відбулося придбання облігацій внутрішньої державної позики.

5. До доходів осіб, що підпадають під дію податкової амністії не входять доходи, отримані в результаті злочинної діяльності.

6. Інформація щодо застосування спеціального декларування не підлягає розголошення ні за яких умов.

7. Окремо Законопроєкт №1232 приділяє увагу прихованим доходами на суму від 100 000 грн і спрощує порядок спеціального декларування.

 

Для чого потрібна податкова амністія і на що це вплине?

Законопроєкт №1232 з одного боку,  дозволяє легалізувати та оподаткувати приховані доходи громадян України, а також така процедура не потребує залучення значної кількості матеріальних та людських ресурсів, як зазначено у пояснювальній записці від 02.09.2019 р. до Законопроєкту №1232. Тобто у результаті проведення амністії ми отримаємо наповнення дохідної частини бюджету, полегшення ведення господарської діяльності без залучення великої кількості органів державної влади і втрати великого проміжку часу на дану процедуру. Однак варто приділити значну увагу і не допустити до амністії осіб, доходи яких, отримані у результаті кримінально караної діяльності.

Отже, сподіваємось на успішне втілення механізму спеціального декларування, спираючись на досвід зарубіжних країн,  для покращення економіки України в цілому.

 

Автор: Катерина Чала

Цю публікацію підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку в рамках гранта, наданого Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору». 

Рудковська Мирослава

Автор : Рудковська Мирослава

41 переглядів

0 коментарів

Залиш коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *