23.05.2020. набрав чинності Закон України “Про внесення змін деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення механізмів регулювання банківської системи” № 590-ІХ від 13.05.2020
У зв’язку з цим були внесені зміни до Кодексу адміністративного судочинства України. У цьому законі, було удосконалено законодавчі норми, які передбачають особливості судового провадження у справах щодо виведення банків з ринку
Відповідна реформа торкнулася особливостей судового провадження у справах: щодо оскарження рішень Національного банку України, Міністерства фінансів України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, про віднесення банку до категорії неплатоспроможних, про відкликання у банку банківської ліцензії та ліквідацію банку, про початок процедури ліквідації банку, про затвердження плану врегулювання та будь-яких інших рішень. Також щодо оскарження рішень Кабінету Міністрів України про участь держави у виведенні неплатоспроможного банку з ринку. До того ж були встановлені чіткі законодавчі приписи щодо неможливості зупинення або припинення розпочатих на підстави таких рішень процедур.
Так, відповідно до ч. 4 ст. 12 Кодексу адміністративного судочинства України, було доповнене положення щодо форм адміністративного судочинства, а саме справи у спорах, які розглядаються виключно за правилами загального позовного провадження.
Тепер, обов’язок доказування шкоди, заподіяної протиправними, незаконними індивідуальними актами, відповідних фінансових органів, (Національний банк України, Міністерство фінансів України тощо) – покладається на позивача.
Відповідно до ст. 151 (Види забезпечення позову) було розширено та доповнено заборону забезпечення позову шляхом отримання від вчинення певних дій Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та Міністерства фінансів України, а також зупинення дії індивідуальних актів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про участь держави на виконанні рішень Кабінету Міністрів України у виведенні неплатоспроможного банку з ринку.
Також, було виключно із переліку оскарження рішень які регулюють оскарження нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, а також додано особливості провадження у справах щодо оскарження індивідуальних актів.
Відповідно до доказів, то був доповнений засіб, яким встановлюється особливість визначення шкоди, заподіяної протиправними або незаконними індивідуальними актами та рішеннями зазначеними у ч. 1 ст. 266-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
У положенні про особливості провадження у справах щодо оскарження індивідуальних актів стосовно виведення банків з ринку – це ст. 264 Кодексу адміністративного судочинства України, додано нову статтю щодо особливостей провадження у справах щодо оскарження індивідуальних актів Національного банку України, Міністерства фінансів України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, рішень Кабінету Міністрів України.
Варто відзначити, що судові провадження, які були розпочаті до набрання чинності цього закону та на день набрання його чинності не ухвалено остаточне рішення – вирішуються, розглядаються або переглядаються з урахуванням особливостей встановлених цим законом
Судові провадження в адміністративних справах, що визначені у ч. 1 ст. 266-1 Кодексу адміністративного судочинства України, в яких предметом спору є вимоги, що не відповідають нормам ч. 7 — 10 ст. 266-1 цього кодексу і судовий розгляд яких станом на день набрання чинності цим законом не завершено у судах першої, апеляційної або касаційної інстанції шляхом постановлення рішення, ухвали або постанови – підлягають закриттю у відповідній частині судом, який розглядає справу.
Тобто, можна побачити, що Кодекс адміністративного судочинства України, піддався певним змінам. Законодавство надало більше механізмів у боротьбі банків з незаконними рішеннями фінансових органів державної влади.
Автор: Червяков Микита
Цю публікацію підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку в рамках гранта, наданого Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору». Висловлені в цій публікації думки необов’язково відображають погляди Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду Сполучених Штатів Америки.
0 коментарів