Все найголовніше про пенсійне забезпечення держслужбовців

1. Зміни порядку призначення пенсій державним службовцям

Пенсійне забезпечення такої категорії працівників як державні службовці встановлюється відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», про що зазначено в статті 90 Закону України «Про державну службу», що набрав чинності 01.05.2016 року (далі – Закон № 889-VІІІ). Тобто наразі для державних службовців немає окремих положень, що регулюють їх пенсійне забезпечення, а отже у даному аспекті підстави для отримання пенсійних виплат не відрізняються від належних прав іншим особам пенсійного віку. Тому право на пенсію за загальним правилом за віком мають громадяни, які досягли пенсійного віку та набули необхідний страховий стаж.

Однак наразі на певну категорію державних службовців поширюється положення статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 р (далі – Закон № 3723-XII).

Це випливає  з того, що відповідно до пункту 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889-VIII від 10.12.2015 р. право на пенсію державного службовця набувається за умов наявності:

– страхового стажу, необхідного для встановлення пенсії за віком у мінімальному розмірі стажу державної служби не менше 10 років на посадах, які містяться в ст. 25 Закону № 3723-XII та актами Кабінету Міністрів України, але за умови, що на день досягнення пенсійного віку вони працювали на державній службі;

– не менше 20 років стажу роботи на посадах визначених ст. 25 Закону № 3723-XII та актами Кабінету Міністрів України, тобто посадах, віднесених до категорії посад державних службовців і попри останнього місця роботи перед виходом на пенсію.

Для певного кола осіб, які вже мають страховий стаж, необхідний для призначення мінімальної пенсії за віком, а також з урахуванням необхідного стажу державної служби може застосовуватися підстави для призначення пенсії, зазначені у статті 37 Закону № 3723-XII.

Отже, положення статті 37 Закону № 3723-XII діє на наступні категорії осіб:

1) Жінки з моменту досягнення пенсійного віку;

2) Чоловіки починаючи з 62 років;

3) Чоловіки починаючи з 1955 року народження, а саме при досягненні 61 р. – які народилися по 31 грудня 1954 р., а також при досягненні 61 рік 6 місяців – які народилися з 1 січня по 31 грудня 1955 р.

 2. Порядок та розмір призначення

По-перше, варто пам’ятати, що пенсія державним службовцям призначається з дати звернення для її підрахунку, але не раніше відповідного терміну з якого в особи виникає це право.

Пенсія державних службовців становить 60 відсотків суми заробітної плати, до якої вже враховуються всі види оплати праці, з яких державний службовець сплачував єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, про, що зазначено в п.4 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб  від 14 вересня 2016 р. № 622 Затвердженого постановою Кабінету Міністрів України.

При цьому варто зазначити, що використовується розмір посадового окладу та надбавок саме за останньою займаною посадою чи прирівняною до неї іншої в разі відсутності такої посади на момент встановлення розміру пенсії. А вже розмір інших виплат особа обирає самостійно з 60 календарних місяців своєї роботи на державній службі перед виходом на пенсію, але починаючи з 1 травня 2016 року.

В результаті підрахунку виплат загальна сума ділиться на 60 і отримуємо середньомісячний показник виплат.

Тобто в результаті врахування вище зазначених показників державний службовець може отримувати пенсію, однак її максимальний розмір не може перевищувати 10 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність, тобто на даний момент не більше суми у розмірі 16 380 грн.

Окрім цих положень, Постанова Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 р. № 622 вирішує деякі з проблем, які виникли зі зміною законодавчої бази для призначення пенсій державним службовцям. Зокрема, встановлено, що державні службовці, яким було призначено пенсію на підставі Закону № 3723-XII, але вони її не отримували від моменту призначенні і до набрання чинності Закону № 889-VIII, можуть наполягати на призначенні пенсії за діючим законодавством, а не за тим, що було враховано при призначенні її вперше.

Підсумовуючи усе зазначене, слід звернути увагу, що наразі судом конституційної юрисдикції України розпочато розгляд справи за поданням Уповноваженого Верховної Ради з прав людини щодо неконституційності деяких положень Закону № 889-VIII. Справа полягає у тому, що особи, яким розраховано пенсію за Закону № 3723-XII не мають права на індексацію і перерахунок, що зі слів самого Уповноваженого та постраждалих осіб є несправедливим та дискримінаційним підходом стосовно тих державних службовців, яким пенсія була призначена за нормами статті 37 Закону № 3723-XII. Таким державним службовцям не підвищували заробітну плату з 2008 до 2016 року, на підставі чого і виникало багато дискусій.

Отже, варто чекати на офіційне рішення з цього приводу Конституційного Суду України для встановлення конституційності чи навпаки деяких положень Закону № 889-VIII.

 

Автор: Чала Катерина

Цю публікацію підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку в рамках гранта, наданого Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору». Висловлені в цій публікації думки необов’язково відображають погляди Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду Сполучених Штатів Америки.

Рудковська Мирослава

Автор : Рудковська Мирослава

254 переглядів

0 коментарів

Залиш коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *