З кожним роком все більше українців вирушають у подорожі, а тим паче з 2017 року, коли в Україні почав діяти безвізовий режим з країнами Європейського союзу. Це посприяло зростанню попиту на авіаційне перевезення осіб, які прагнуть максимально швидко та комфортно дістатися пункту призначення. Але чи знають пасажири, що треба робити коли авіаперевізник затримує рейс і які права вони мають?
06.05.2009 для України набрала чинності Конвенція про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень (далі – Конвенція), що зобов’язує сторони-учасниці Конвенції дотримуватися основних правил міжнародних повітряних перевезень, гарантуючи при цьому виконання певних стандартів з надання послуг перевезення. Статтю 19 Конвенції присвячено саме затримкам рейсів і вона передбачає відповідальність саме перевізника за шкоду, заподіяну внаслідок затримки в повітряному перевезенні пасажирів, багажу або вантажу. Але часто перевізник доводить свою невинуватість, посилаючись на вжиття ним усіх заходів для недопустимості затримки, на підставі чого знімає з себе відповідальність.
В Україні діє власний спеціальний нормативно-правовий акт, яким врегульовано правовідносини, які пов’язані з авіаперевезенням – Авіаційні правила України «Правила повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу», затверджені Наказом Державною авіаційною службою України від 26.11.2018 № 1239 (далі – Правила повітряних перевезень). Відповідно до Правил повітряних перевезень авіарейси виконуються на підставі договору між авіаперевізником і пасажиром. Пасажирський квиток підтверджує саме укладення цього договору.
Потрібно перш за все розуміти, що авіаперевізник залишає за собою право на затримання або скасування рейсу як з комерційних причин, так і з причин, які не залежать від нього. У своїй діяльності авіаперевізники повинні зробити все необхідне для вчасного перевезення пасажирів. Лише в разі надзвичайної ситуації перевізник може скасувати, затримати рейс, не повідомляючи про це пасажирів. За інших обставин перевізник або агент з продажу зобов’язані повідомити про факт затримки або скасування рейсу за три години до початку реєстрації на нього.
Які права має особа, рейс якої затримано?
Експлуатант аеропорту або агент з обслуговування повинен забезпечити пасажирів в аеропорту візуальною та/або акустичною інформацією щодо затримок або скасування рейсів та відповідних причин.
При затримці рейсу пасажири з обмеженими фізичними можливостями (особи з інвалідністю), а також діти без супроводу мають першочергове право на допомогу від працівників аеропорту або авіаперевізника. Кожному пасажиру, який вчасно не зміг вилетіти, авіаперевізник повинен надати за встановленими ним нормами відповідно до часу очікування рейсу харчування та прохолодні напої і можливість здійснити два безкоштовних дзвінки або відправити телекс-, факс-повідомлення чи повідомлення електронною поштою, якщо для цього є технічні умови, за умов затримки рейсу на строк:
Відповідно до Правил повітряних перевезень особі, затримка рейсу якої, становить п’ять і більше годин, гарантовано такі права:
Натомість якщо рейс відкладено на наступний день за днем його виконання, передбаченим розкладом і зазначеним у квитку, таким пасажирам авіаперевізник повинен надати номери у готелі, харчування та забезпечити трансфер за маршрутом аеропорт – готель – аеропорт.
Розділ 24 Правил повітряних перевезень зазначає, що авіаперевізник чартерних рейсів укладає договір про перевезення безпосередньо з пасажирами й умови компенсування повинні визначатися в договорі між авіаперевізником і замовником цього рейсу. Саме тому чіткої процедури компенсування немає і кожен авіаперевізник і замовник рейсу повинні мати договір, який регулює організаційні питання. Натомість туристичні агентства у своїй практиці часто прописують у договорі з пасажиром такі умови виплати компенсації, які зменшують власну відповідальність за заподіяну шкоду.
Отже, Конвенцією, а також національним законодавством визначено певні права особи, яка не змогла вчасно вилетіти з вини авіаперевізника. Для можливості їх використання в повному обсязі слід дотримуватися наступних правил:
Також у даній ситуації варто зазначити, що згідно зі статтею 35 Конвенції право на відшкодування шкоди втрачається, якщо позов про відповідальність не подано протягом двох років з дати прибуття за призначенням або з дати, коли повітряне судно повинно було прибути, чи з дати зупинки перевезення. Пам’ятайте для того, щоб ваша подорож була вдалою, треба знати і вимагати дотримання власних прав і ніколи не панікувати. Головне пам’ятайте, що держава забезпечує реалізацію прав споживачів. І відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів» споживач має право відмовитися від договору про надання послуг і вимагати відшкодування збитків, якщо виконавець своєчасно не долучився до виконання зобов’язань за договором або виконує роботу так повільно, що закінчити її у визначений строк стає неможливим. Якщо у діях виконавця наявні значні недоліки, то споживач має право розірвати договір та отримати компенсацію за отримані збитки. Взагалі захист прав споживачів здійснюють Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів, місцеві державні адміністрації, інші органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування згідно із законом, а також суди.
Автор: Чала Катерина
0 коментарів