Закон про PEP: проблеми та перспективи

Закон про PEP: проблеми та перспективи

17 жовтня Верховною Радою України був прийнятий Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» щодо політично значущих осіб» (далі – Закон № 3419-IX).

Прийняття цього закону – це одна з вимог на шляху до європейської інтеграції України та фундаментальний критерій підтримки з боку Міжнародного валютного фонду, який здійснює фінансову підтримку для України та відіграє важливу роль у процесі переговорів щодо вступу України до Європейського Союзу.

Під політично значущими особами (politically exposed persons) (далі – PEP) пункт 47 частини першої статті 1 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон № 361-IX) розуміє фізичних осіб, які є національними, іноземними публічними діячами та діячами, які виконують публічні функції в міжнародних організаціях.

Закон № 3419-IX закріпив, що суб’єкти фінансового моніторингу (за частиною другою та третьою статті 6 Закону № 361-IX – банки, оператори платіжних систем, товарні та інші біржі, адвокатські бюро, адвокатські об’єднання, адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально, нотаріуси, Національний банк України та ін.) ретельніше перевірятимуть клієнтів, які мають статус PEP, і частіше проситимуть останніх звітувати про транзакції, які здійснюються ними. Крім того, закон закріплює статус PEP із необмеженими часовими рамками, себто «пожиттєвий» PEP.

Законом № 3419-IX також було запроваджено Єдиний державний реєстр національних публічних діячів, який має прийти на допомогу суб’єктам фінансового моніторингу. Однак Законом № 361-IX передбачено, що «Суб’єкт первинного фінансового моніторингу при встановленні кінцевого бенефіціарного власника клієнта не повинен покладатися виключно на Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань. Вимоги щодо встановлення кінцевого бенефіціарного власника суб’єкт первинного фінансового моніторингу виконує з використанням ризик-орієнтованого підходу». Тобто він міститиме інформацію лише про локальних PEP, тож перевіряти іноземних PEP треба буде, як і раніше, в інших джерелах.

Не менш важливим у Законі № 361-IX є те, що «у разі виявлення суб’єктом первинного фінансового моніторингу за результатами внесення змін до переліку осіб особи клієнта (з яким установлені ділові відносини), яку включено до зазначеного переліку, суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний негайно повідомити спеціально уповноваженому органу про таку особу та здійснити негайно, без попереднього повідомлення такої особи, замороження активів, пов’язаних з тероризмом та його фінансуванням, розповсюдженням зброї масового знищення та його фінансуванням». У законі також є норма, що після року з моменту, як топпосадовець не обіймає державні посади, а банк після проведення перевірки не вбачає ризиків, повʼязаних з РЕР, така людина може не проходити посилений моніторинг та обслуговуватися як і решта клієнтів.

До того ж, починаючи з 2024 року українські банки почнуть обмінюватися з європейськими банками про операції своїх клієнтів. Аналогічне правило поширюється й на Державну податкову службу України.

Висновок. Прийняттям Закону № 3419-IX Україна виконала чергову важливу умову для початку переговорів про вступ до Європейського Союзу. Глобально система фінансового моніторингу в Україні не була змінена, проте суб’єкти фінансового моніторингу тепер матимуть докладати ще більше зусиль до оцінки своїх ризикових клієнтів, що є запорукою потенційного членства України в Європейському Союзі та визнання її відповідальною державою на міжнародній арені.

Юридичні особи (крім банків), які здійснювали фінансові операції з легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансували тероризм чи розповсюдження зброї масового знищення, можуть бути ліквідовані за рішенням суду.

Як видно з Закону № 3419-IX, за PEP відповідний статус зберігатиметься безстроково, тому коло осіб, які підлягатимуть перевірці, розшириться, у той час як протидія легалізації (відмивання) доходів зменшиться.

Автор: Ілля Сушинський

Avatar

Автор : Керімов Тамєрлан

333 переглядів

0 коментарів

Залиш коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *