30 березня 2021 року Верховна Рада України у другому читанні схвалила 256 голосами зміни до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань виконання військового обов’язку та ведення військового обліку, законопроект про що був поданий ще у травні 2020 року Президентом України. Військове питання наразі в країні є досить гострим та потребує реформування з боку держави. Які нововведення чекають та чим особливий згаданий законопроект?
Розпочати варто з того, що зміни передбачають новий вид військової служби – служба за призивом резервістів в особливий період. Відповідаючи на запитання «Хто такі резервісти?», Міністерство оборони України дає таке пояснення:
«Резервісти – це громадяни України, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України і призначені для їх комплектування у мирний та воєнний час».
Щодо категорії громадян, які мають право проходити службу у військовому резерві, то передбачається, що це громадяни України незалежно від статі, які придатні до військової служби за станом здоров’я, професійними та моральними якостями, та які не досягли граничного віку перебування у запасі другого розряду (60 років – для рядового, сержантського, старшинського складу, молодшого та старшого офіцерського складу, 65 років – для вищого офіцерського складу).
Під «особливим періодом» варто розуміти випадки загострення на фронті або порушення українських кордонів.
У пояснювальній записці до законопроекту обґрунтовується необхідність уведення подібного закону:
«Удосконалення організаційно-правових засад комплектування Збройних Сил України та інших утворених відповідно до закону України військових формувань високопрофесійним особовим складом як у мирний час, так і в особливий період, у тому числі приведення системи військового обліку та діяльності місцевих органів військового управління у відповідність зі стандартами НАТО».
Зауважуються наступні цілі:
– створення на базі військових комісаріатів територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки;
– упорядкування питань військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
– забезпечення належного функціонування Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
– перегляд адміністративної та кримінальної відповідальності за порушення законодавства про оборону, військовий обов’язок і військову службу.
Окрему увагу приділено відповідальності у випадках ухилення від призову, порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, умисного зіпсуття військово-облікових документів чи втрата їх з необережності.
Так, наприклад, передбачається додати до адміністративного та кримінального кодексів наступне:
– стаття 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення: «Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію –тягне за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян»;
– стаття 211 Кодексу України про адміністративні правопорушення: «Умисне зіпсуття або недбале зберігання призовниками, військовозобов’язаними і резервістами військово-облікових документів (посвідчень про приписку до призовних дільниць, військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов’язаних), яке спричинило їх втрату, – тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян»;
– стаття 336 Кримінального кодексу України: «Ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період – карається позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років».
Отже, у разі прийняття вказаного законопроекту військові зобов’язання та відповідальність доповняться новими критеріями, у зв’язку з чим населення країни має більш серйозно відноситися до покладених на нього обов’язків.
Автор: Дадикіна Ксенія
0 коментарів