Одним із нормативних актів, що регулює питання оскарження рішень контролюючих органів є Податковий кодекс України (далі – ПК України). Відповідно до п. 56.1 ст. 56 ПК України, рішення, прийняті вищезазначеними органами, можуть бути оскаржені в адміністративному (тобто досудовому) або судовому порядку. Процедура адміністративного оскарження є інстанційною, тобто скарга подається до контролюючого органу вищого рівня, наприклад, до Державної податкової служби України (далі – ДПС України).
За загальним правилом, строк подання скарги починається з моменту отримання платником податків рішення контролюючого органу, що оскаржується та становить 10 календарних днів.
Водночас, як і в будь-якого «правила», є свої винятки. Так, у п. 56.12 ст. 56 ПК України зазначено: якщо контролюючий орган самостійно визначає грошове зобов’язання платника податків за причинами, не пов’язаними із порушенням податкового законодавства, такий платник податків має право на адміністративне оскарження рішень контролюючого органу протягом 30 календарних днів, що настають за днем надходження податкового повідомлення-рішення (рішення) контролюючого органу.
Виникає питання: якщо у людини виникли такі життєві обставини, що унеможливили оскарження у встановлені строки, що робити? У такому випадку в особи, що хоче оскаржити рішення, існує можливість подати клопотання про поновлення пропущеного строку на подання скарги в адміністративному порядку та, за наявності, копії підтверджуючих документів поважності причин такого пропуску.
До того ж, Законом України від 30.03.2020 р. № 540 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» внесено п. 528до підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України. Відтак, тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених ст. 56 цього Кодексу (в частині процедури адміністративного оскарження) щодо скарг платників податків (крім скарг щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від’ємного значення з податку на додану вартість), що надійшли (надійдуть) по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), та/або які не розглянуті станом на 18 березня 2020 року. Нагадуємо, нині в Україні діє адаптивний карантин до 31 жовтня 2020 року.
Щодо обов’язку контролюючого органу прийняти рішення за скаргою, то в п. 56.8 ст. 56 ПК України зазначається: контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов’язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку.
Безсумнівно, так відбувається не завжди, проте, враховуючи положення чинного законодавства, можемо стверджувати, що такі дії є «невигідними» для контролюючого органу. Так, ДПС, у випадку нестачі часу для прийняття рішення, протягом цих 20 днів може за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) продовжити строк розгляду скарги платника податків понад 20-денний строк, але не більше 60 календарних днів, та письмово повідомити про це платника податків. Якщо ж вищезгадані строки контролюючим органом були пропущені, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначених строків. Тому відповідне дотримання строків звернення зі скаргою платника податків та прийняття рішення контролюючим органом – важливий елемент правовідносин для обидвох сторін.
Трапляються ситуації, коли й після оскарження рішення ДПС «не задовільняє» платника податків. У такому випадку, він має право оскаржити таке рішення в суді. При цьому, у чинному законодавстві є певна незрозумілість, з якою варто розібратись, зокрема, щодо строків.
Так, податкове повідомлення-рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов’язання можна оскаржити протягом місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження відповідно до п. 56.17 (закінчення процесу оскарження) ст. 56 ПК України.
Оскаржити інші рішення (наприклад, призначення перевірок, реєстрація накладних, анулювання свідоцтв тощо), відповідно до ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства, можна протягом 3 місяців після адміноскарження.
Якщо ж не вручили рішення адміністративного оскарження або останнє не було прийнято зовсім, звернутися до суду можна протягом 6 місяців. При цьому такий строк обчислюється з дня звернення скаржника до контролюючого органу із відповідною скаргою на його рішення.
ДПС України, розглянувши запит на о тримання публічної інформації від 10.05.2020 року, зазначила статистику розгляду звернень з скаргою за вересень-грудень 2019 року та січень-квітень 2020 року. Аналізуючи ці дані, можемо помітити тенденцію зменшення кількості рішень (вимог) контролюючих органів більше ніж вдвічі та, водночас, збільшення кількості розглянутих скарг у відсотковому співвідношення (82,4% та 85,9% відповідно). Як бачимо, здебільшого рішення все-таки залишають без змін, проте кількість скасованих рішень, тобто задоволених скарг, – чимала, тому кожному платнику податків потрібно пам’ятати про це, знати спосіб захисту своїх прав та ефективно його використовувати у ситуаціях, коли відбулося їх порушення.
Автор: Ципищук Катерина
Цю публікацію підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку в рамках гранта, наданого Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору».
0 коментарів