Верховний Суд: Верховний Суд: хто платить за повірку, ремонт та обслуговування лічильника?

Верховний Суд: Верховний Суд: хто платить за повірку, ремонт та обслуговування лічильника?

Товариство з обмеженою відповідальністю, яке займалося наданням послуг з водопостачання звернулося до адміністративного суду з позовом про скасування штрафу, накладеного на це підприємство Головним управлінням Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужби). Штраф було накладено в зв’язку з тим, що протягом тривалого часу надавач послуг включав до тарифу з водопостачання вартість повірки засобів обліку, що протирічить національному законодавству.

Товариство проти такого штрафу заперечувало та посилалося на відповідні положення Договору про надання послуг постачання холодної води та водовідведення гарячої води, відповідно до яких споживач має обов’язок  проводити періодичну повірку квартирних приладів, при тому, що такий споживач лише має право на періодичну повірку, обслуговування та ремонт квартирних засобів обліку, а контролювати

Суди першої та апеляційної інстанції встали на сторону надавача послуг та штраф скасували. Після подання Головним управлінням Держпродспожив служби касаційної скарги справа потрапила на розгляд Верховного суду у складі Касаційного цивільного суду, який при її вирішенні вказав наступне:

            «Відповідно до ч.4 ст.17 закону №113/98-ВР періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки, що є власністю фізичних осіб, здійснюються за рахунок суб’єктів господарювання, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання. Відповідальність за своєчасність проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонту (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб покладається на суб’єктів господарювання, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання. Періодична повірка проводиться за рахунок тарифів на електро-, тепло-, газо- і водопостачання.

            …

            Пунктами 9, 30, 32 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету міністрів від 21.07.2005 №630 (далі- Правила № 630) передбачено, що квартирні засоби обліку води і теплової енергії беруться виконавцем на абонентський облік, а їх періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) проводяться за рахунок виконавця, до обов’язків якого входить контроль міжповіркових інтервалів, повірка квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт, в той час як обов’язком споживача є своєчасна оплата наданих послуг за цінами і тарифами, встановленими згідно з вимогами законодавства.

            …

            Разом з тим, друге речення п.3.4.5 відповідних договорів містить обов’язок споживача проводити періодичну повірку квартирних приладів, при тому, що, як зазначено вище, відповідно до пп.6 п.29 Правил №630 споживач лише має право на періодичну повірку, обслуговування та ремонт квартирних засобів обліку, а контролювати встановлені міжповірочні інтервали, проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт, у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж, відповідно вказаних правил, зобов’язаний виконавець.

            У цьому випадку в договорах про надання послуг постачання холодної води та водовідведення, підведення гарячої води включені права та обов’язки сторін, які не передбачені нормами чинного законодавства, покладають додатковий тягар на споживачів.

            …

            Суд окремо звертає увагу на те, що згідно із ч.2 ст.207 Господарського кодексу нікчемними визнаються, зокрема, такі умови типових договорів і договорів приєднання, що виключають або обмежують відповідальність виробника продукції, виконавця робіт (послуг) або взагалі не покладають на зобов’язану сторону певних обов’язків. Відповідно до ч.2 ст.215 ЦК недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.

            З огляду на зазначені приписи, Суд констатує нікчемність положень договорів про надання послуг постачання холодної води та водовідведення, водовідведення гарячої води, укладених між Товариством та споживачами, які покладають на останніх обов’язок щодо проведення повірки засобів обліку, адже такі положення взагалі не покладають на зобов’язану сторону (позивача) певних обов’язків, а саме обов’язку проводити повірку засобів обліку, який закріплений у пп.4 п.32 Порядку №630».

Отже, слід пам’ятати, що жодним договором надавач комунальних послуг не може перекласти з себе обов’язок здійснювати повірку засобів обліку на свій рахунок, а наявність відповідних положень у договорі не має юридичного значення – повірку в будь-якому випадку здійснює надавач послуги і за свій рахунок.

 

Рішення ВСКАС від 03.04.2020 у справі 815/5329/16,

 

Автор:                                                                                    Трофімов Богдан

 

Цю публікацію підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку в рамках гранта, наданого Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору». Висловлені в цій публікації думки необов’язково відображають погляди Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду Сполучених Штатів Америки.

Рудковська Мирослава

Автор : Рудковська Мирослава

1 352 переглядів

0 коментарів

Залиш коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *