Споживач послуг з централізованого водопостачання звернувся з позовом до надавача такої послуги в зв’язку з тим, що в його квартиру було призупинено подачу холодної води, що, на думку позивача, порушило низку положень національного законодавства. Відповідно, споживач просив суд зобов’язати відповідача поновити подачу води.
Суди першої та апеляційної інстанції з доводами позивача погодилися, однак комунальне підприємство подало касаційну скаргу, в зв’язку з чим справа переглядалася Верховним судом, який з доводами позивача також погодився та зазначив наступне:
«Відносини між суб’єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг, і фізичною та юридичною особою, яка отримує або має намір отримувати послуги з постачання холодної води і водовідведення, порядок обліку і оплати цих послуг регулюються Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води та водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 (далі – Правила).
Так, згідно з пунктом 32 Правил виконавець має право: 1) у разі несвоєчасного внесення споживачем платежів за надані послуги нараховувати пеню у розмірі, встановленому законом та договором; 2) вносити за погодженням із споживачем у договір зміни, що впливають на розмір плати за послуги; 3) вимагати від споживача дотримання нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг; 4) доступу, у тому числі несанкціонованого, в приміщення споживача для ліквідації аварій відповідно до встановленого законом порядку.
Відповідно до пункту 33 Правил виконавець зобов’язаний: своєчасно надавати споживачу послуги в установлених обсягах, належної якості, безпечні для його життя, здоров’я та які не спричиняють шкоди його майну, відповідно до вимог законодавства та цих Правил; проводити два рази на рік перевірку стану внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку із складенням відповідного акта; відновлювати надання послуг за письмовою заявою споживача шляхом зняття пломб із запірних вентилів у квартирі (будинку садибного типу) протягом доби.
Частиною третьою статті 16 Закону № 1875-ІVвизначено, що комунальні послуги надаються споживачу безперебійно, за окремими винятками, до числа яких не віднесено наявність у споживачів заборгованості за надані послуги.
Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства від 27 червня 2008 року № 190, які є обов’язковими для всіх юридичних осіб незалежно від форм власності і підпорядкування, передбачено відключення від водопостачання тільки в разі самовільного приєднання до систем централізованого водопостачання та водовідведення.
Отже, ні Законом № 1875-ІV, ні іншими нормативно-правовими актами не передбачено право виконавця послуг припинити водопостачання у разі несвоєчасної оплати споживачем наданих йому послуг».
Таким чином, якщо Ви або Ваші близькі зіштовхнуться з протиправними повідомленнями про можливе припинення (призупинення) надання послуги з централізованого водопостачання, або ж безпосередньо з самим припиненням надання такої послуги, пам’ятайте, що такі дії не ґрунтуються на національному законодавстві, в зв’язку з чим є протиправними.
Рішення ВС/КЦС від 17.10.2018 у справі 643/11570/15-ц
Автор: Трофімов Богдан
Цю публікацію підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку в рамках гранта, наданого Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору».
0 коментарів