Шахрайство з кредитними картками є надзвичайно розповсюдженим серед власників таких карток. Насправді це збірне поняття, що охоплює цілий ряд шахрайських схем.
По-перше, сюди можна віднести викрадення банківської картки з наступним механічним підбором PIN-коду. Суть, звісно, полягає у тому, що шахрай незаконним шляхом отримує вашу картку та підбирає PIN-код. У цьому разі він або немає конкретної чи точної інформації про PIN- код особи, або отримав таку інформацію через спостереження за своєю жертвою.
Превентивними заходами, у цьому випадку є:
– не повідомляти нікому PIN-код від своєї картки;
– не використовувати дуже простий чи розповсюджений PIN-код, такий як «1111», «1234» і подібні;
– не записувати PIN- код на самій картці, чи носити разом з карткою аркуш із записаним PIN-кодом (можна зустріти випадки, коли особа обгортає картку таким аркушем, що лише полегшує роботу для шахрая);
– під час введення PIN-коду прикривати клавіатуру рукою (це стосується не лише банкомату, а й розрахунку карткою в магазині тощо).
Ці поради є елементарними, проте у їх ефективності немає сумнівів. Ваші прості дії можуть зменшити вірогідність стати жертвою такої шахрайської схеми.
По-друге, телефонні дзвінки чи надсилання SMS- повідомлення з вимогою надати конфіденційну інформацію, а саме номер картки та сам PIN-код. У разі одержання таких повідомлень варто звернути увагу на наступне:
1. повідомлення від банку чи іншої фінансової установи, найчастіше, має чітко визначеного відправника. Для прикладу, SMS-повідомлення «ПриватБанку» має відправником саме «ПриватБанк», а не будь-який невідомий номер;
2. у разі визначення відправника повідомлення, ви можете перевірити інформацію про нього, якщо, для прикладу, не стикалися з конкретною фінансовою установою: чи існує така фінансова установа, чи діє вона, чи має ліцензію і т. д.;
3. Повідомлення шахраїв, зазвичай, не містять конкретної інформації та мають лише розпливчасті формулювання з метою відвернути увагу особи та здійснити потужний емоційний удар на її психічний стан. У такому випадку можна зустріти формулювання: «Ви заборгували…», а не конкретне «Савчук Галино Василівно (мається на увазі ваше ПІБ) з вашої картки здійснено…» тощо.
Ще одним варіантом роботи шахраїв є телефонні дзвінки, нібито від працівника банку, з повідомленням про те, що картка клієнта була заблокована та проханням вказати PIN- код від картки клієнта з метою, як приклад, відновити до неї доступ.
Як вберегти себе, у разі, якщо ви отримали таке повідомлення:
– варто пам’ятати, що PIN- код є конфіденційною інформацією, яку не можуть від вас вимагати, тому не варто відправляти будь-які відомості;
– варто зв’язатися з банком чи відповідною фінансовою установою використовуючи офіційні засоби зв’язку, з метою роз’яснити ситуацію та перевірити чи повідомлення є достовірним;
– у разі, якщо ви усе-таки повідомили свій PIN-код шахраям, вам варто звернутися до банку з вимогою заблокувати картку;
– також, у випадку, якщо ви стали жертвою шахраїв, вам необхідно звернутися до місцевого відділу Національної Поліції України. Адже дії шахраїв є злочином, вчинення якого тягне за собою кримінальну відповідальність.
Автор: Повх Аліна
Цю публікацію підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку в рамках гранта, наданого Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору». Висловлені в цій публікації думки необов’язково відображають погляди Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду Сполучених Штатів Америки.
0 коментарів