У зв’язку з поширенням коронавірусного захворювання COVID-19, Верховна Рада України та Кабінет Міністрів України вживають надзвичайних заходів забезпечення карантину, що знаходить своє вираження у процесі нормотворення з результатами якого Вас ознайомить Юридична клініка. Таким чином, пропонуємо до вашої уваги огляд законодавчих змін від 17.03.2020 року:
Прийнято. Даним законопроектом передбачається проведення закупівлі товарів, робіт та послуг необхідних для протидії коронавірусу без застосування процедур, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі»; стовідсоткову попередню оплату за такі товари, роботи та послуги; звільнення від сплати ввізного мита та ПДВ лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, призначених для запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19); контроль з боку Кабінету Міністрів України за цінами на лікарські засоби, товари медичного призначення та соціально значущі товари.
Законопроектом передбачається можливість роботи вдома для працівників, державних службовців та службовців органів місцевого самоврядування та надання за їх згодою відпустки; надання права власникам змінюватися режими роботи органів, закладів, підприємств, установ, організацій, зокрема, щодо прийому та обслуговування фізичних та юридичних осіб з обов’язковим інформуванням населення про це через веб-сайти та інші комунікаційні засоби; заборона на скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (на період карантину та на 30 днів після його відміни); заборона на притягнення до адміністративної відповідальності іноземців та осіб без громадянства, які не змогли виїхати за межі України або не змогли звернутися до територіальних органів/підрозділів Державної міграційної служби України із заявою про продовження строку перебування на території України, у зв’язку із введенням карантинних заходів; віднесення юридичного факту введення карантину до форс-мажорних обставин; продовження строків отримання та надання адміністративних та інших послуг; низка заходів, спрямована на захист прав та інтересів внутрішньо переміщених осіб, недопущення припинення надання житлових субсидій, реєстрації безробітних тощо; заборона на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Окрім того, Уряду доручається у тижневий термін встановити додаткові доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання серед людей на коронавірусну хворобу (COVID-19) у розмірі до 200 відсотків заробітної плати на період здійснення заходів щодо запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19), до завершення виконання цих заходів, а також доплат окремим категоріям працівників, які забезпечують основні сфери життєдіяльності;
Проектом Закону встановлюється адміністративна відповідальність за самовільне залишення місця обсервації (карантину) особою, яка може бути інфікована коронавірусною хворобою COVID-19, а також підвищення кримінальної відповідальності за порушення санітарних правил і норм щодо запобігання інфекційним захворюванням (передбачається встановлення штрафів у розмірі від 1700 до 17 000 грн. або арешт строком 6 місяців або обмеження волі до 3 років або позбавлення волі до 8 років). Встановлення адміністративної відповідальності за неоприлюднення інформації про проведені відповідно до цього закону публічні закупівлі.
Прийнято. Даним законопроектом передбачається кардинальна зміна процедури і порядку закупівель медичних товарів. За даним проектом закону здійснення таких закупівель покладається на Закупівельну організацію, яка переймає повноваження Міністерства охорони здоров’я (до 2015 року) щодо здійснення відповідних державних закупівель. Передбачається ліцензування супровідних організацій, які забезпечуватимуть здійснення таких закупівель. Законопроект передбачає вихід на ринок медичних товарів для державних закупівель постачальників – нерезидентів.
Прийнято. Даним законопроектом передбачається положення про нерозповсюдження низки різниць, що виникають при здійсненні фінансових операцій, на операції Закупівельної організації з безоплатного постачання (розподілу) медичних товарів, придбаних такою організацією за кошти державного бюджету або кошти грантів (субгрантів) Глобального фонду; звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України медичних товарів, що закуповуватимуться за кошти державного бюджету спеціальним суб’єктом – Закупівельною організацією; нерозповсюдження положень податкового законодавства про необхідність нарахування компенсуючих податкових зобов’язань та пропорційне віднесення сум податку на додану вартість до податкового кредиту на операції, звільнені від оподаткування податком на додану вартість відповідно до цього законопроекту;
Окрім того, Проектом Закону передбачається приведення норм Податкового кодексу у відповідність з іншими нормами чинного законодавства, зокрема, Законами України «Про публічні закупівлі», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення своєчасного доступу пацієнтів до необхідних лікарських засобів і медичних виробів шляхом здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі» тощо.
Прийнято. Проектом Закону передбачається не застосовувати штрафні санкції за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня по 30 квітня 2020 року; встановлення мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок з 18 березня по 18 травня 2020року; подовження до 1 липня 2020 року терміну подання річної декларації про майновий стан і доходи; не нараховування та несплата у період з 1 березня року по 30 квітня 2020 року плати за землю; звільнення протягом цього періоду фізичних осіб-підприємців, самозайнятих осіб та членів фермерських господарств від нарахування та сплати єдиного соціального внеску за себе, водночас, щодо вказаних осіб буде вважатися, що ними було сплачено страхові суми у мінімальному розмірі.
Окрім того, об’єкти нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб не є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки з 1 березня по 30 квітня 2020 року.
Також важливим є звільнення від відповідальності споживачів, які у період з 01 березня 2020 року по 30 квітня 2020 року (але не виключно) допустили прострочення за споживчим кредитом. Більш того, споживач звільняється від обов’язку сплачувати кредитодавцю неустойку (пеню, штраф). Також накладається мораторій на будь-яке збільшення протягом даного періоду розмірі відсотків за договором про споживче кредитування.
Окрім того, варто відзначити і нормотворчу роботу Кабінету Міністрів України, зокрема постанову КМУ №215 від 17 квітня 2020 року. На виконання доручення Президента України та рішення Державної комісії з питань ТЕБ і НС Кабінет Міністрів прийняв рішення щодо обмеження пасажирських перевезень на території України для запобігання поширенню коронавірусної інфекції. Постановою введена заборона залізничного, авіа- та автобусного міжміських та міжобласних пасажирських перевезень, а також робота метрополітенів.
Документом, зокрема, заборонено з 18 березня по 3 квітня:
на усій території нашої держави регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів автомобільним транспортом у приміському, міжміському внутрішньообласному і міжобласному сполученні;
перевезення більше 10 пасажирів одночасно в трамваях, тролейбусах та автомобільному транспорті, в автобусах, які виконують регулярні пасажирські перевезення на міських маршрутах.
Крім того, з 17 березня по 3 квітня заборонено перевезення пасажирів метрополітеном в Києві, Харкові та Дніпрі.
З 18 березня 2020 до прийняття окремого рішення заборонено перевезення пасажирів залізничним транспортом в усіх видах внутрішніх сполучень (приміському, міському, регіональному та дальньому).
При цьому АТ «Укрзалізниця» дозволено здійснювати окремі пасажирські рейси у внутрішньому залізничному сполученні, рішення щодо яких приймається в кожному окремому випадку за погодженням з Мінінфраструктури та МОЗ, або ж міжнародному залізничному сполученні за погодженням Мінінфраструктури, МЗС та Держприкордонслужбою.
Також з 17 березня в Україні заборонено проведення всіх масових (культурних, розважальних, спортивних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів, у яких бере участь понад 10 осіб. Дозволено лише заходи, необхідні для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
З 17 березня заклади громадського харчування (ресторани, кафе), торговельно-розважальні центри, інші заклади розважальної діяльності, фітнес-центри, заклади культури повинні тимчасово припинити свою роботу. Дозволено надавати послуги з громадського харчування із застосуванням адресної доставки замовлення за умови забезпечення відповідного персоналу засобами індивідуального захисту.
Дозволяється торгівля продуктами харчування, пальним, засобами гігієни, лікарськими засобами та виробами медичного призначення. Також можна здійснювати банківську та страхову діяльність.
Міністерству охорони здоров’я доручено тимчасово припинити планову госпіталізацію та планові операції, крім невідкладних та термінових. Крім того, максимально підготувати та перепрофілювати медичні заклади для прийому та лікування інфікованих хворих у тяжких станах.
Контроль за виконанням даної постанови Уряду покладено на МВС та Національну поліцію.
Органам влади, підприємствам та організаціям рекомендовано забезпечити організацію позмінної роботи працівників, а за технічної можливості – також роботи в режимі онлайн.
Огляд підготував:
Ромашко Олександр,
2 курс, ІПКЮ, 14 група.
Цю публікацію підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку в рамках гранта, наданого Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору». Висловлені в цій публікації думки необов’язково відображають погляди Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду Сполучених Штатів Америки.
0 коментарів