Порядок встановлення інвалідності: що треба знати

Порядок встановлення інвалідності: що треба знати

Згідно зі ст. 1 Закону України “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні” інвалідність – це міра втрати здоров’я у зв’язку із захворюванням, травмою (її наслідками) або вродженими вадами, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження життєдіяльності особи, внаслідок чого держава зобов’язана створити умови для реалізації нею прав на рівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.

Загалом алгоритм встановлення інвалідності наступний.

Крок 1: Повне медичне обстеження.

Спершу необхідно звернутися до сімейного лікаря, щоб пройти діагностику, повне медичне обстеження (здача потрібних аналізів і проходження всіх профільних лікарів протягом 5 днів) й лікування. 

Кожен з лікарів ставить запис у медичній картці пацієнта, а також у формі 088/о – «Направлення на медико-соціально-експертну комісію». 

Крок 2: Лікарсько-консультативна комісія.

Форму 088/о має розглянути лікарсько-консультативна комісія, створена при медичному закладі.

Після погодження результатів обстеження всіма членами комісії і підписання форми 088/о особу направляють на медико-соціальну експертизу, що має відбутися протягом п’ятьох робочих днів з моменту надіслання направлення пацієнту. 

Крок 3: Медико-соціальна експертна комісія.

За направленням лікувально-профілактичного закладу охорони здоров’я, після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, які спричиняють обмеження життєдіяльності, з метою встановлення інвалідності необхідно звернутися до Медико-соціальної експертної комісії (далі – МСЕК).

МСЕК визначає ступінь обмеження життєдіяльності людини, причину, час настання, групу інвалідності, сприяє проведенню ефективних заходів щодо профілактики інвалідності, реабілітації інвалідів, пристосування їх до життя.

Огляд осіб проводиться відповідно до «Положення про медико-соціальну експертизу», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 року № 1317.

Місце проведення огляду осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, можуть бути такі:

а) за місцем їх проживання або лікування;

б) за місцем їх проживання або місцем перебування у закладах соціального захисту для бездомних осіб та центрах соціальної адаптації осіб, звільнених з місць позбавлення волі.

Зверніть увагу. На період дії воєнного стану стосовно особи, яка підпадає під критерії встановлення інвалідності, але не може особисто прибути на огляд до МСЕК, може бути прийнято рішення про встановлення інвалідності заочно на підставі направлення лікарсько-консультативної комісії.

Перелік документів, що мають бути подані до МСЕК з метою встановлення (перегляду) інвалідності визначено постановою Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності» від 03.05.2024 р. № 501 (далі – Постанова № 501).

Так, відповідно до цієї Постанови перелік документів, необхідний для встановлення інвалідності, наступний:

  • паспорт громадянина України та його копія;
  • довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (за наявності);
  • довідка про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків;
  • військовий квиток (для чоловіків віком від 18 до 60 років);
  • трудова книжка та її копія, засвідчена відділом кадрів останнього місця роботи або нотаріусом;
  • довідка про перебування осіб у місцях несвободи внаслідок збройної агресії проти України або інтернування в нейтральних державах, або факт позбавлення особи особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України.

Крім того, згідно з Постановою № 501 потрібні медичні документи, що подають лікарсько-консультативні комісії до МСЕК, а саме:

  • направлення на МСЕК;
  • медичні документи, що стосуються захворювання чи стану здоров’я, відповідно до якого особу направлено на огляд комісії;
  • результати лабораторних та інших досліджень, що підтверджують діагноз або стан здоров’я і ступінь його важкості;
  • план медичної, професійної й індивідуальної реабілітації;
  • документи, що підтверджують причинний зв’язок з інвалідністю;
  • документи, що підтверджують безперервну тимчасову непрацездатність протягом чотирьох місяців.

Строк розгляду питання щодо встановлення інвалідності

Комісія проводить огляд протягом п’ятьох робочих днів з дня надходження направлення лікарсько-консультативної комісії та ухвалює рішення про наявність чи відсутність інвалідності.

За наявності підстав для заочного проведення МСЕК комісія проводить експертизу протягом трьох робочих днів з дня надходження направлення лікарсько-консультативної комісії

Для оформлення інвалідності до державних органів потрібно надіслати відповідні копії документів про реабілітацію та надання інвалідності:

  • до органа, в якому особа з інвалідністю перебуває на обліку як отримувач пенсії чи державної соціальної допомоги – виписку з акта огляду комісії;
  • до органа державного соціального страхування – індивідуальну програму реабілітації та виписку з акта огляду комісії про ступінь втрати професійної працездатності;
  • до лікувально-профілактичного закладу та управлінь соціального захисту за місцем проживання – копію індивідуальної програми реабілітації;
  • за місцем роботи – повідомлення про групу інвалідності. 

Оскарження рішення МСЕК

Якщо хворому було відмовлено в отриманні інвалідності або у разі незгоди з рішенням районної, міжрайонної, міської комісії, рішення можна оскаржити двома способами: у судовому порядку та позасудовому.

Позасудовий порядок

Протягом місяця після одержання висновку МСЕК особа має право подати письмову заяву до обласних або центральних міських комісій.

Заяву можна подати через МСЕК або до управління охорони здоров’я області за місцем проживання хворого. За таких обставин повторний огляд заявника проводиться протягом місяця з дня подання документів.

У разі незгоди з рішенням обласної МСЕК хворий може подати заяву до Міністерства охорони здоров’я України (далі – МОЗ).

МОЗ за наявності фактів порушення законодавства доручає Центральній МСЕК МОЗ, центральній міській (або обласній) комісії іншої області повторно розглянути питання, рішення якого оскаржується, а також вживає інших заходів щодо забезпечення дотримання законодавства протягом проведення експертизи.

Судовий порядок

У шестимісячний строк з моменту прийняття рішення МСЕК його можна оскаржити до суду шляхом подання адміністративного позову.

Такі справи вирішуються за місцем проживання особи чи за місцезнаходженням відповідача.

Ключові слова: інвалідність, МСЕК, медико-соціальна експертиза.

Автор: Голуб Альбіна.

Avatar

Автор : Росомаха Злата

969 переглядів

0 коментарів

Залиш коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *