З початку повномасштабного вторгнення росії на територію України велика кількість людей була змушена покинути свої звичні місця проживання, а й разом із тим, у більшості випадків, залишити своє місце роботи. За попередніми зібраними статистичними даними, які оприлюднила Соціологічна група «Рейтинг» близько 41% громадян України припинили працювати, а 24% – продовжують працювати дистанційно. Через скрутне положення, що майже кожен другий українець вважається безробітним, є доречним детальне роз’яснення наступних аспектів: якими нормативно-правовими актами необхідно керуватись при вирішенні питань, пов’язаних із даною темою; хто вважається безробітним із законодавчої точки зору та яким чином можливо стати на облік та отримувати допомогу від держави.
Якими нормативно-правовими актами необхідно керуватись при вирішенні питань, пов’язаних з даною темою?
З моменту введення воєнного стану на території України, Кабінет Міністрів та Верховна Рада України розпочали активну роботу з розробки низки нормативно-правових актів, пов’язаних із вирішенням питань щодо реєстрації безробітних і фінансової допомоги громадянам.
Передусім варто зазначити постанову Кабінету Міністрів України від 19 березня 2022 року № 334 «Деякі питання реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, нарахування та виплати допомоги по безробіттю на період дії воєнного стану» (далі – Постанова № 334). Дана постанова регулює наступне:
– здійснення реєстрації та перереєстрації безробітних;
– ведення обліку осіб, які шукають роботу;
– нарахування та виплата допомоги по безробіттю.
Ще одним не менш важливим є Закон України від 21 квітня 2022 року № 2220-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування сфер зайнятості та загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття під час дії воєнного стану» (далі – Закон України № 2220-ІХ). Відповідно до положень цього закону, запроваджується спрощена процедура отримання статусу безробітного та соціальних виплат для внутрішньо-переміщених осіб, а також осіб, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, або на територіях, де ведуться бойові дії. Вищезазначені спрощення, згідно із даним законом, діятимуть протягом усієї дії воєнного стану на території нашої країни + 180 днів після його закінчення.
Також 29 квітня Кабінетом Міністрів України було винесено постанову № 509, яка вносить деякі зміни до постанови № 334. У ній ще більш було посилено спрощення реєстрації безробітних.
Хто вважається безробітним з законодавчої точки зору?
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про зайнятість населення», безробітний – це особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова і здатна приступити до роботи. Тобто, набути статусу безробітного можуть не всі особи, а лише ті, які зазначені в ч. 1 ст. 43 цього ж Закону, а саме:
– особи працездатного віку до призначення пенсії;
– особа з інвалідністю, яка не досягла встановленого законодавством пенсійного віку та отримує пенсію по інвалідності або соціальну допомогу відповідно до законів України;
– особа менше 16 років, яка працювала і була звільнена у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці;
– особа, яка готова та здатна приступити до роботи;
– особи, які не отримують заробіток та інші передбачені законодавством доходи.
Варто зауважити, що статусу безробітного під час воєнного стану можна набути у тому разі, якщо до початку війни особа працювала за трудовим договором, цивільно-правовим договором, або гіг-контрактом (особлива форма залучення спеціалістів, яка поєднує в собі ознаки трудового та цивільно-правового договору).
Особа, яка отримала статус безробітного має право на отримання фінансової допомоги від держави.
Доцільно вказати, що статус безробітного надається з першого дня реєстрації особи у центрі зайнятості, а допомога по безробіттю призначається з першого дня отримання статусу безробітного.
Також Закон України № 2220-ІХ передбачає введення відносно нового поняття щодо часткового безробіття. Частково безробітною особа вважається у тому разі, якщо внаслідок зупинення/скорочення виробництва продукції або надання послуг була втрачена частина заробітної плати або ж доходу особи. У даному випадку фінансову допомогу можуть отримати як наймані працівники так і ФОПи.
Яким чином можна стати на облік та отримувати допомогу від держави?
Орган, відповідальний за облік осіб, які шукають роботу є Державна служба зайнятості. Облік проводиться регіональними центрами незалежно від зареєстрованого місця проживання чи перебування таких осіб.
У довоєнні часи стати на облік було можливо лише шляхом безпосереднього звернення у центри зайнятості. За сьогоднішніх умов були внесені зміни у дану процедуру та був спрощений порядок звернення. На даний момент заяву про взяття на облік безробітних та отримання відповідної допомоги можна подати через:
1. Портал ДІЯ. Для цього необхідно, після авторизації в особистому кабінеті даного порталу, заповнити відповідну анкету для формування заяви про надання статусу безробітного та заяви про призначення допомоги по безробіттю, обрати банківський рахунок на який будуть надходити виплати, завантажити скан-копії необхідних документів, підписати заяву електронним підписом та подати заяву до обраного центру зайнятості;
2. Шляхом особистого звернення до центру зайнятості. На період дії воєнного стану задля отримання статусу безробітного не обов’язково мати увесь перелік документів, який необхідний зазвичай. Скасована вимога щодо обов’язкової подачі документів, що підтверджують періоди трудової діяльності, страхового стажу, заробітну плату, документи про освіту тощо;
3. Можливо надіслати заяву електронною поштою. Особи, які перебувають на тимчасово окупованій території або на території ведення бойових дій, і не можуть подати заяву вищеперерахованими способами, для отримання допомоги від держави можуть відправити документи на електронну адресу inbox@es.dcz.gov.ua.
Новелою наших часів також є запровадження права припинення трудових відносин дистанційно. Для цього потрібно подати до центру зайнятості заяву на ім’я роботодавця про припинення трудових відносин. У свою чергу центр зайнятості повідомляє про це роботодавця будь-яким засобом комунікації. Дана функція надається лише особам, які перебувають на території, де ведуться бойові дії.
Законом України № 2220-ІХ встановлюється граничний розмір виплати. Він становить 1,5 мінімальні заробітні плати станом на 01.01 календарного року (на сьогодні це – 9750 грн).
Щодо громадян, які виїхали за кордон через введення воєнного стану і які стали на облік по безробіттю та подали заяву про отримання виплат, Закон України № 2220-ІХ, встановлює, що виплата допомоги припиняється у разі перебування за кордоном понад 30 днів.
Варто зауважити, що Законом України № 2220-ІХ виплата допомоги по безробіттю може здійснюватися без особистого візиту до центру зайнятості, за умови підтвердження безробітним наміру перебувати у статусі безробітного не рідше, ніж 1 раз на 30 днів будь-якими засобами комунікації.
Отже, через виникнення у працюючих осіб певного ряду складнощів, пов’язаних з роботою після початку повномасштабного вторгнення росії на територію України, уряд запровадив ряд спрощених процедур щодо реєстрації безробітних і надання таким особам фінансової допомоги.
Автор: Бугрик Анастасія
0 коментарів