Кожен з нас, хоч раз в житті стикався із ситуацією, коли поліцейські зупиняють Ваш транспортний засіб. В переважній більшості випадків водії не знають як захистити свої права та свободи у правовідносинах з поліцією. На жаль, практика показує, що поліцейські недостатньою мірою розуміють свої права та обов’язки і таке явище негативно впливає на їх діяльність в цілому (недовіра суспільства, критика тощо). Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Сьогодні ж ми хочемо розповісти Вам, яким чином Ви можете себе захищати у разі незаконної, на Вашу думку, зупинки транспортного засобу (далі – ТЗ) поліцейськими.
Як показує багаторічна практика, після того як поліцейські зупиняють ТЗ, першою вимогою є пред’явити для перевірки документи передбачені в п.2.1 Правил дорожнього руху (далі – ПДР) та зокрема посилаються на те, що відповідно до п.2.4 ПДР, на вимогу поліцейського водій повинен зупинитися з дотриманням вимог цих Правил, а також пред’явити для перевірки документи, зазначені в пункті 2.1 ПДР. Проте, працівники поліції часто не усвідомлюють, що пред’явити документи за п.2.4 ПДР для перевірки є обов’язком водія, в той час як дана норма права не надає поліцейському повноважень вимагати такого пред’явлення. Якщо дійсно є підстави для перевірки документів, то такі посадові особи мають посилатися на спеціальний Закон України – «Про Національну поліцію», а саме на ст. 32 даного Закону:
«Поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, у таких випадках: 1) якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи; 2) якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення; 3) якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом або в місці здійснення спеціального поліцейського контролю; 4) якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений, або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином неможливо; 5) якщо особа перебуває в місці вчинення правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події; 6) якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення».
Також, відповідно до ч.3 ст. 18 ЗУ «Про національну поліцію», звертаючись до особи, або у разі звернення особи до поліцейського, поліцейський зобов’язаний назвати своє прізвище, посаду, спеціальне звання та пред’явити на її вимогу службове посвідчення, надавши можливість ознайомитися з викладеною в ньому інформацією, не випускаючи його з рук. Тобто, у Вас є право вимагати пред’явлення службового посвідчення. Також за змістом ч.3 ст. 20 даного закону Ви маєте право ознайомитися з номером спеціального нагрудного жетона поліцейського.
Окрім цього, Ви маєте знати, що відповідно до ч.2 ст. 31 даного Закону, під час проведення превентивних поліцейських заходів поліція зобов’язана повідомити особі про причини застосування до неї превентивних заходів, а також довести до її відома нормативно-правові акти, на підставі яких застосовуються такі заходи. Перевірка документів та зупинка транспортного засобу відносяться до превентивних заходів, в зв’язку з чим слід прямо затребувати у поліцейського детального роз’яснення причин застосування превентивних заходів.
Досить важливим аспектом у спілкуванні з поліцією є запис такої розмови. Якщо Ви впевнені, що з Вашого боку відсутні порушення, рекомендуємо Вам фільмувати всю розмову з поліцейськими, адже у разі конфліктної ситуації такий запис буде доказом у справі.
У разі, якщо поліцейський продовжує вимагати пред’явлення документів, Ви маєте повідомити йому, що його вимога є незаконною на підставі нормативних положень ст. 32 ЗУ «Про національну поліцію» (звісно, якщо жоден пункт ст. 32 не підходить у Вашій ситуації і Ви наполягаєте на законності вимог) та запитати поліцейських про причину Вашої зупинки, передбачену в статті 35 даного Закону.
Приміром, розглянемо доволі поширену ситуацію, коли поліцейські зупиняють ТЗ та пояснюють причину зупинки: «за порушення ПДР» і повідомляють про застосування п.1 ч.1 ст. 35 (право на зупинення за порушення ПДР). Вважаємо, що таке тлумачення є невірним, адже, застосовуючи п.1 ч.1 ст. 35 ЗУ «Про національну поліцію», цим самим поліцейські порушують принцип презумпції невинуватості, який міститься в ст. 62 Конституції України: «особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Ніхто не зобов’язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину».
Дані приписи застосовуються і до правовідносин щодо притягнення до адміністративної відповідальності. З цього ми робимо висновок про те, що застосування п.1 ч.1 ст. 35 Закону України «Про національну поліцію» свідчить про встановлений юридичний факт, тобто поліцейські вже обвинувачують особу у порушенні тих чи інших норм, без будь-якого попереднього розгляду справи. Хоча саме під час розгляду справи і має бути встановлена винна особа у вчиненні того чи іншого діяння, чи ні. Так, відповідно до ст. 245 Кодексу України про адміністративні правопорушення, завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об’єктивне з’ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.
Належною правовою підставою для зупинки ТЗ (у разі підозри порушення ПДР) є п.3 ч.1 ст.35 Закону України «Про національну поліцію», в якому передбачено, що поліцейський може зупиняти транспортні засоби у разі якщо є інформація, що свідчить про причетність водія або пасажирів транспортного засобу до вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, або якщо є інформація, що свідчить про те, що транспортний засіб чи вантаж можуть бути об’єктом чи знаряддям учинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення.
Такий правовий підхід є належним, адже за ним не передбачається обвинувачення особи у вчиненні правопорушення і таким чином дотримується принцип презумпції невинуватості. Якщо поліцейські посилатимуться на п.1 ч.1 ст. 35 Закону України «Про Національну поліцію», слід зазначити, що такими діями співробітники поліції порушують конституційний принцип презумпції невинуватості, що ставить під сумнів неупередженість та об’єктивність поліцейських по відношенню до Вас, а також це буде своєрідним критерієм для Вас у визначенні першочергової компетенції поліцейського. На жаль, при заявленні відводу тому чи іншому поліцейському, таке клопотання зазвичай відхиляється.
Наостанок слід сказати, що Ви безперешкодно можете оперувати згаданими нормативними положення при спілкуванні з працівниками поліції, наполягати на правильному застосуванні тих чи інших норм відповідно до правових позицій національних судів.
Якщо поліцейський перейшов до розгляду питання про притягнення Вас до адміністративної відповідальності, Ви маєте розуміти, яким чином можна легально захистити себе при розгляді справи: які у Вас є процесуальні права та обов’язки, які документи слід витребувати при підготовці до розгляді справи, що мають право вимагати працівники поліції, куди, в якому порядку і на підставі чого можна оскаржити постанову про притягнення до адміністративної відповідальності. Всі ці важливі аспекти при захисті своїх прав та інтересів ми розповімо в нашій наступній публікації. Слідкуйте за оновленнями публікацій та дізнайтеся, як захищати себе при розгляді справи про адміністративні правопорушення!
Судова практика: https://reyestr.court.gov.ua/Review/80481815
Автор: Клочко Максим
0 коментарів