Особа звернулася до суду з позовом до комунального підприємства, яке надавало такій особі послуги з централізованого водопостачання і водовідведення. Підставою для подання позовної заяви став лист комунального підприємства, яким позивачеві повідомлялося про те, що в зв’язку зі спливом міжповірочного інтервалу лічильника оплата за послуги з водопостачання та водовідведення буде здійснюватися за нормами споживання, а також про те, що в споживача вже наявний борг. У позовній заяві позивач заявив чимало позовних вимог, серед яких поновлення на абонентському обслуговуванні лічильника споживача, здійснити за рахунок відповідача повірку такого лічильника, а також здійснити перерахунок заборгованості. Позивач стверджував, що повірка лічильника є обов’язком надавача послуги з централізованого водопостачання і водовідведення, а тому перекладання цього обов’язку і наслідків його невиконання на споживача є протиправним.
Суди першої та апеляційної інстанції з основними позовними вимогами позивача погодилися, відхиливши вимоги щодо відшкодування моральної шкоди, зобов’язання укласти новий договір і подібні. В свою чергу комунальне підприємство подало касаційну скаргу, в якій просило рішення судів попередніх інстанцій скасувати, а в задоволенні позовних вимог відмовити.
Переглядаючи дану справу в касаційному порядку Верховний суд у складі об’єднаної палат Касаційного цивільного суду зазначив наступне:
«Порядок надання комунальних послуг, права та відповідальність споживачів і виконавців цих послуг регламентується Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 (далі – Правила № 630).
Пунктами 9, 30, 32 Правил № 630 передбачено, що квартирні засоби обліку води і теплової енергії беруться виконавцем на абонентський облік, а їх періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) проводяться за рахунок виконавця, до обов’язків якого входить контроль міжповіркових інтервалів, повірка квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт, в той час як обов’язком споживача є своєчасна оплата наданих послуг за цінами і тарифами, встановленими згідно з вимогами законодавства.
З урахуванням вищенаведеного та відступаючи від правової позиції, висловленої у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 21 серпня 2018 року у справі № 233/4620/17 (провадження № 61-12053св18), Верховний Суд у складі Об’єднаної палати Касаційного цивільного суду дійшов висновку, що … саме відповідач несе відповідальність за своєчасну повірку засобу обліку води, встановленого у квартирі позивача, його обслуговування і ремонт, в тому числі демонтаж, транспортування та монтаж після повірки. Включення до тарифів плати за повірку приладів обліку води, в тому числі демонтаж, транспортування та монтаж після повірки не залежить від дій позивача, оскільки стосується правових взаємовідносин відповідача як виконавця послуг та органів державної влади і місцевого самоврядування, а позивач має право на безоплатну повірку, обслуговування і ремонт засобу обліку води».
Тож пам’ятайте про Ваші права та обов’язки надавача послуг з централізованого постачання та водовідведення в частині здійснення повірки лічильників саме за рахунок такого надавача і не допускайте порушення Ваших прав під час наступної повірки засобів обліку у Вашому житлі.
Рішення ВС/ОП КЦС від 27.03.2019 у справі 229/1539/17
Автор: Трофімов Богдан
Цю публікацію підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку в рамках гранта, наданого Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору».
0 коментарів