Лічильник електричної енергії (лічильник) – засіб вимірювальної техніки, який реалізує процедуру вимірювання та реєстрації кількості електричної енергії та, опціонально, величини електричної потужності, параметрів якості електричної енергії та безперервності її розподілу, інших фізичних параметрів електричної енергії в точці вимірювання;
Відповідно до Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії»
2.3.1. На роздрібному ринку виробництво, передача, розподіл, постачання та споживання електричної енергії без розрахункових засобів комерційного обліку не допускається, крім випадків, передбачених цими Правилами та Кодексом комерційного обліку.
2.3.3. Електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами вимірювальної техніки для розрахунків за спожиту електричну енергію, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, а також (за бажанням споживача) суміщеними з лічильником електричної енергії або окремими засобами вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії.
Підключення електроустановки споживача, яка не забезпечена розрахунковими засобами (засобом) вимірювальної техніки, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, забороняється, за винятком випадків, передбачених цими Правилами.
Розрахункові засоби вимірювальної техніки електричної енергії, технічні засоби контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, засоби вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії встановлюються відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку, цих Правил та проектних рішень.
В даному випадку чітко вказано, що підключення електроустановки до електричної мережі без лічильника за загальним правилом заборонено, окрім деяких випадків.
2.3.4. Відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.
Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.
Планова заміна, у тому числі на виконання вимог нормативно-правових актів, технічна підтримка та обслуговування розрахункових засобів вимірювальної техніки електричної енергії здійснюються постачальником послуг комерційного обліку за договором про надання послуг комерційного обліку, який укладається між споживачем та постачальником послуг комерційного обліку відповідно до Кодексу комерційного обліку.
2.3.5. Планова заміна, у тому числі на виконання вимог нормативно-правових актів, технічна підтримка та обслуговування розрахункових засобів вимірювальної техніки електричної енергії здійснюються їх власником господарським або підрядним способом або постачальником послуг комерційного обліку відповідно до договору про надання послуг комерційного обліку, який укладається між споживачем та постачальником послуг комерційного обліку відповідно до Кодексу комерційного обліку.
Непланова заміна, ремонт розрахункових засобів вимірювальної техніки здійснюється постачальником послуг комерційного обліку за рахунок учасника роздрібного ринку, на вимогу (за ініціативою) якого здійснюється непланова заміна, ремонт розрахункового засобу вимірювальної техніки.
В даних пунктах вказано, що власник на несе відповідальність за схоронність електрообладнання. А в разі якщо прилади розташовані на території яка не належить користувачу цих приладів, відповідальність несе особа яка володіє відповідною територією. Розрахункові засоби належать на праві власності відповідному постачальнику енергії. Слід звернути увагу, що обслуговування і інші дії пов’язані з технічною підтримкою розрахункових засобів відбувається на підставі комерційного договору між споживачем і постачальником енергії, тому можна дійти висновку, що даний договір є обов’язковим, адже відсутність належного розрахункового засобу і його неналежна технічна відповідність є підставою для відмови у підключенні електроустановки до мережі. Отже, окрім договору про постачання електроенергії потрібно укладати також і договір про надання послуг комерційного обліку ( крім випадків коли роль постачальника послуг комерційного обліку виконує оператор системи, до мереж якого приєднаний цей споживач).
Приєднання та підключення до електричних мереж Оператора Мережі (ОМ) електроустановок учасників ринку, а також передача та розподіл електричної енергії цими мережами та/або відпуск та отримання електричної енергії не дозволяється без улаштування вузола обліку електричної (ВОЕ) енергії, створення точок комерційного обліку (ТКО) та їх реєстрації в Датахаб адміністратора комерційного обліку (АКО)
1.2. Усі Точки Комерційного Обліку на ринку електричної енергії, відповідне обладнання Вузол Обліку Енергії та Автоматизована система мають відповідати вимогам, визначеним у цьому Кодексі.
1.3. Параметризація лічильників електричної енергії для всіх Точок Комерційного Обліку на ринку електричної енергії виконується постачальника послуг комерційного обліку (ППКО) відповідно до вимог, встановлених адміністратором комерційного обліку (АКО).
Даний пункт дублює вищезгадану постанову, що в разі відсутності розрахункового обладнання підключення не можливе.
В даній постанові також вказані функції які повинен виконувати постачальник електроенергії.
ТКО – точка комерційного обліку – точка на комерційній межі розподілу електричної мережі або умовна точка, в якій відбувається зміна власника електричної енергії і до якої відносяться дані комерційного обліку електричної енергії, що використовуються для розрахунків на ринку електричної енергії;
ВОЕ – вузол обліку електричної енергії – сукупність обладнання та засобів вимірювальної техніки, змонтованих та з’єднаних між собою за встановленою схемою з метою забезпечення вимірювання та обліку електричної енергії в заданій точці вимірювання. Типовий ВОЕ складається з лічильника електричної енергії, трансформатора струму, трансформатора напруги, засобів захисту (автоматичні вимикачі або запобіжники), вторинних кіл струму і напруги та інших допоміжних засобів (тестового блока, перетворювачів імпульсів, блоків живлення тощо); характеристики складових ВОЕ мають бути достатніми для вимірювання електричної енергії з заданою періодичністю та похибкою;
АКО – адміністратор комерційного обліку – юридична особа, яка забезпечує організацію та адміністрування комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, а також виконує функції центральної агрегації даних комерційного обліку та є адміністратором цього Кодексу;
ППКО – постачальник послуг комерційного обліку електричної енергії – суб’єкт господарювання, який надає послуги комерційного обліку на ринку електричної енергії відповідно до вимог Закону України “Про ринок електричної енергії” та цього Кодексу;
СПМ – сторона, приєднана до мережі – юридична або фізична особа (у тому числі фізична особа-підприємець), яка розподіляє, відпускає або споживає електричну енергію до/з електричних мереж через ТКО;
ЗВТ – засоби вимірювальної техніки – засоби вимірювань, вимірювальні системи та будь-які частини засобів вимірювань або вимірювальних систем, якщо ці частини можуть бути об’єктом спеціальних вимог та окремого оцінювання відповідності;
ЗКО – засоби комерційного обліку електричної енергії – узагальнена назва засобів, які використовуються для здійснення комерційного обліку електричної енергії (засоби вимірювальної техніки, допоміжне обладнання, засоби та системи збору та обробки результатів вимірювання, формування, збереження та передачі даних комерційного обліку та керування даними тощо) як це визначено Кодексом;
ОДКО – оператор даних комерційного обліку – функція (роль), яку виконує ППКО у процесі надання послуг (виконання робіт) із формування та керування даними, зокрема, їх обробки, перевірки, валідації, зберігання, архівування та передачі до АКО валідованих даних комерційного обліку;
Щодо розміщення лічильника.
Вимоги до місця встановлення ВОЕ визначаються відповідно до Правил улаштування електроустановок (далі – ПУЕ) та цього Кодексу.
Місце розміщення вузола обліку електричної енергії має бути захищеним від доступу сторонніх осіб, тварин, птахів, комах тощо, які можуть пошкодити обладнання, віддаленим від займистих матеріалів на відстань не менше 1,5 м в усіх напрямках, безпечним і доступним для проведення технічного обслуговування, ремонту та заміни обладнання, відповідати вимогам правил безпеки та інших відповідних нормативних документів.
Вузол обліку електричної енергії необхідно встановлювати таким чином, щоб була забезпечена можливість доступу до нього для цілей повірки засобів вимірювальної техніки, контрольного огляду та/або технічної перевірки, а також контролю результатів вимірювання електричної енергії в такий спосіб і в таких межах, як це визначено законами України, цим Кодексом та іншими нормативними документами.
Відповідно до Правил улаштування електроустановок – Розрахункові Вимірювальні Комплекси потрібно встановлювати на межі поділу мережі за балансовою належністю або на визначеній межі експлуатаційної відповідальності.
межа балансової належності – точка розділу елементів електричної мережі між власниками електроустановок за ознаками права власності або користування;
Автор: Коваль Владлен
28 коментарів
Угліцьких 26.05.2022 at 14:43 |
Доброго дня! У зв’язку із військовими діями РФ, було знищено частину будівлі, мого господарства, на якій знаходився лічильник електроенергії. Після того, як територія була звільнена, подала заявку на встановлення лічильника і постачання електроенергії. Через тривалий час лічильник встановили без мого відома на стовпі, що знаходиться на центральній вулиці села, звичайно, у доступному для сторонніх осіб місці. На прохання перенести лічильник на територію , що належить мені, вимагають оплатити роботу. Які повинні бути мої дії?
Потапова Лоліта 10.06.2022 at 13:08 |
Вітаємо!
Відповідно до п.5.1.2. Кодексу комерційного обліку електричної енергії місце розміщення вузла обліку має бути захищеним від доступу сторонніх осіб, тварин, птахів, комах тощо, які можуть пошкодити обладнання, віддаленим від займистих матеріалів на відстань не менше 1,5 метра в усіх напрямах, безпечним і доступним для проведення технічного обслуговування, ремонту та заміни обладнання, відповідати вимогам правил безпеки та інших відповідних нормативних документів. Установка лічильників на вузол опори на вулиці дозволяється вище зазначеними підзаконними актами, адже прямої заборони на це в них не міститься.
Проте, для виконання п.5.1.2. Кодексу комерційного обліку електричної енергії («місце розміщення вузла обліку має бути захищеним від доступу сторонніх осіб») потрібне і встановлення спеціального захисного ящика. Відповідно до п. 1.5.27 Правил улаштування електроустановок лічильники мають розміщуватися в легко доступних для обслуговування сухих приміщеннях (зверніть увагу — не на вулиці), в достатньо вільному для роботи місці з температурою в зимовий період не нижче 0 градусів за Цельсієм.
Відповідно до п. 2.3.4. Правил роздрібного ринку електричної енергії «Відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені». Тобто, в разі якщо прилади розташовані на території, яка не належить користувачу цих приладів (Ваш випадок – лічильник розташований на стовпі центральної вулиці), відповідальність несе організація, яка відповідає за цю територією. Відповідно до п.5.8.1. Кодексу комерційного обліку електричної енергії: «Заміна або зміна місця встановлення справного, непошкодженого та повіреного засобу комерційного обліку, що встановлений відповідно до виданих технічних умов та/або рекомендацій і відповідає вимогам цього Кодексу, Правил улаштування електроустановок і проєктним рішенням (незалежно від того, хто є власником засобу комерційного обліку), здійснюється Постачальником послуг комерційного обліку за рахунок власника засобу комерційного обліку, в інших випадках – за рахунок ініціатора такої заміни/зміни та виключно за взаємною згодою сторони, приєднаної до мережі, та оператора мережі, що має бути документально підтверджена».
Абзац 3 пункт 1.5.30 Правил улаштування електроустановок закріплює: “Розрахункові лічильники приватних домоволодінь потрібно розміщувати в місцях, доступних для персоналу енергопостачальної компанії. Місце встановлення лічильника має бути визначене проектом та погоджене зі споживачем”. Електропостачальні компанії у своїх документах рекомендують розміщувати лічильники електроенергії поза місцем безпосереднього споживання електрики, задля пожежної безпеки.
Тобто, незаважаючи на те, що можлива установка на вулиці, компанією було фактично порушено правило щодо погодження із Вами місця розташування.
Таким чином, можливо подати заяву на безоплатне переміщення лічильника з огляду на порушення компанією п.1.5.30 Правил улаштування електроустановок.
Іванцова 10.09.2022 at 04:05 |
Доброго вечора, без нашого відома було встановлено лічильник на стовпі біля сусіднього будинку, про що ми навіть не знали більш ніж 1.5 року і продовжували платити за світло по тому лічильнику який знаходиться у нас у будинку, вчора нам відключили світло за неуплату без всякого попередження і при тому що у нас немає великого боргу (560 грн), і коли приїхали робітники рес по мому виклику то вони мене вже повідомили що той лічильник теоретично наш на стовпі, що робити в такій ситуації?
Потапова Лоліта 30.09.2022 at 08:41 |
Вітаємо!
З цього приводу можемо зазначити наступне.
Законодавство України не містить імперативного припису встановлення лічильників на вулиці чи фасаді будинку.
Відповідно до пункту 10 Правил користування електричною енергією для населення, засоби обліку встановлюються відповідно до вимог правил улаштування електроустановок.
Згідно з Правилами улаштування електроустановок (затвердженими Міненерговугілля України, далі — ПУЕ), лічильники для розрахунку електропостачальної організації зі споживачами електроенергії рекомендовано встановлювати на межі поділу мережі (за балансовою приналежністю) електропостачальної організації та споживача (пункт 1.5.6 ПУЕ)
Відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії від 14.03.2018 п.3.1.1. Електропостачальники мають інформувати своїх споживачів про зміну будь-яких умов договору про постачання електричної енергії споживачу не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування з урахуванням інформації про право споживача розірвати договір.
Електропостачальники зобов’язані повідомляти споживачів в установленому порядку про будь-яке збільшення ціни і про право споживачів припинити дію договору, якщо вони не приймають нові умови.
Тобто, Вам повинні були повідомити, що планується встановлення лічильника, роз’яснити про зміну умов договору. Так як цього зроблено не було, то Ви в досудовому порядку можете направити претензію або скаргу до постачальника електричної енергії щодо невиконання або порушення умов договору.
Чернуська 20.05.2023 at 14:38 |
Вітаю.Маю таку проблему.Після планового виносна електро лічільника на вулицю не можу користуватися двома приладами одночасно.Тобто,пральна машина і електрочайник,праска і чайник і ТД і тп.Вибиває запобіжник.На моє питання до місцевого рес мені сказали,що запобіжник вставлено за нормами і більш потужний не розраховано.
Запобіжник NXB 63 с 16
Ніде не можу знайти якісь норми по цьому питанню.
Потапова Лоліта 28.05.2023 at 20:21 |
Вітаємо!
Відповідно до абз. 17 п. 1.1.2 Правил роздрібного ринку електричної енергії, дозволена (договірна) потужність ‒ максимальна величина потужності, дозволена до використання в будь-який час за кожним об’єктом споживача відповідно до умов договору споживача про розподіл (передачу) електричної енергії, набута на підставі виконання договору про приєднання до електричних мереж або у результаті набуття права власності чи користування на об’єкт (об’єкти).
Для того, щоб зрозуміти, яка потужність дозволена саме у вашому будинку, необхідно подивитися в договір із оператором системи розподілу (ОСР) про надання послуг із розподілу (передачі) електричної енергії (паспорт точки розподілу електричної енергії) або договір про приєднання до електромереж.
Раніше для побутових споживачів мінімальним для споживання була норма на рівні 3 кВт. У березні 2021 року НКРЕКП прийняла постанову «Правила роздрібного ринку електричної енергії», згідно з якою оператор системи розподілу зобов’язаний забезпечити індивідуальним побутовим споживачам потужність споживання електроенергії на рівні не менше 5 кВт. Однак для досягнення цього показника Регулятор фактично дав операторам перехідний період терміном у два роки.
Також абз. 3 п. 2.4.2 в Постанові сказано: “… Протягом двох років після погодження дозволеної (договірної) потужності… ОСР, за результатами виконання відповідних заходів інвестиційної програми, визначає потужність цього об’єкта на рівні не нижче 5 кВт”. У зв’язку зі збільшенням Регулятором мінімальної дозволеної потужності змінилися права споживачів.
Побутовий споживач має право звернутися до постачальника і збільшити договірну потужність до 5 кВт. Якщо споживачу не достатньо договірної потужності, він повинен звернутися до оператора системи розподілу із заявкою на її збільшення. Після цього протягом 10 днів компанія видає технічні умови на збільшення потужності та розрахунок вартості послуги відповідно до Кодексу системи розподілу.
Відповідь підготовлена студентами-клініцистами Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.
Попельнюх Олександр. 20.08.2023 at 07:45 |
Добрий день. Хочу поставити два питання.
1. Чи мають право працівники РЕС проводити заміну квартирного лічильника електроенергії без присутності хазяїна квартири?
2. Замінили старий лічильник (встановлений 1982 р.) на лічильник нового зразка, але не новий, а вживаний (випуску 2006 р.). Чи мають право міняти лічильник на вживаний? Якщо так, то чи повинен надаватись хазяїну акт перевірки лічильника, яким підтверджується його, так би мовити, справність і правильне обрахування спожитої електроенергії?
Дякую за відповідь.
Потапова Лоліта 27.09.2023 at 20:45 |
Вітаємо!
З цього приводу можемо зазначити наступне:
Демонтаж та заміну квартирного лічильника здійснює виключно представник оператора системи розподілу (ОСР) (після пред’явлення ним службових посвідчень) у присутності споживача або уповноваженої особи, і споживач не повинен перешкоджати йому в цьому. Окрім цього, зазначимо, що оператор мережі мав право поставити вам інший лічильник, не новий, але який пройшов періодичну перевірку та є придатним до застосування на підставі результатів контролю їх метрологічних характеристик. Зазвичай акт перевірки не надається.
Для більш детальної консультації звертайтеся на пошту: jurclinica@ukr.net.
Відповідь підготовлена студентами-клініцистами Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.
Костянтин Канафоцький 27.11.2023 at 22:21 |
Доброго дня. Маю потребу в встановленні двухтарифного лічильника у власному домогосподарстві. В даний момент лічильник встановлений в будинку за всіма нормами. Оператора системи розподілу (ОСР) хоче винести лічильник на фасад будинку при заміні лічильника. Чи можу я відмовитись від цієї процедури в законний спосіб? Чи може ОСР відмовити мені в заміні лічильника на моїх умовах?
Дякую за відповідь
Потапова Лоліта 01.12.2023 at 21:13 |
Вітаємо!
З цього приводу можемо зазначити наступне:
Згідно з п. 1.5.27 Правил улаштування електроустановок (далі ПУЕ) від 21.07.2017 р. лічильники потрібно розміщувати в легкодоступних для обслуговування сухих приміщеннях, у вільному і не тісному для роботи місці. Робочий температурний діапазон лічильника має відповідати температурі умов використання протягом року. Лічильники загальнопромислового виконання заборонено встановлювати в приміщенні з агресивним середовищем. Лічильники дозволено розміщувати в неопалюваних приміщеннях і коридорах розподільних пристроїв електростанцій і підстанцій, а також у шафах зовнішнього установлення.
Згідно з п. 1.5.6 цих правил прилади обліку потрібно встановлювати на межі поділу мережі за балансовою належністю або на визначеній межі експлуатаційної відповідальності. Засоби обліку треба встановлювати таким чином, щоб забезпечити технічну можливість безперешкодного доступу до них відповідальних працівників зацікавлених сторін. На підставі зазначеного електролічильники рекомендується встановлювати на фасаді будинків побутових споживачів.
Отже, виходячи з цього можемо бачити те, що встановлення лічильника на фасаді будинку не є обов’язковою умовою: головне, щоб місце його розташування відповідало вищепереліченим критеріям. Якщо Ваші умови відповідають чинним ПУЕ, то Оператор системи розподілу не має права Вам відмовити і не має права встановлювати лічильник на фасаді будинку без Вашої на те згоди.
Відповідь підготовлена студентами-клініцистами Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.
Ширченко 04.01.2024 at 12:57 |
Доброго дня. Чи можу я відмовитися від винесення електролічильника на вулицю? Я працюю ФОП
Потапова Лоліта 10.01.2024 at 10:33 |
Вітаємо!
З цього приводу можемо зазначити наступне:
Порядок встановлення лічильників визначається Правилами улаштування електроустановок (далі – Правила), затверджених Наказом № 476 Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 21.07.2017. Згідно з п.1.5.27 Правил лічильники потрібно розміщувати в легкодоступних для обслуговування сухих приміщеннях, у вільному і нетісному для роботи місці. Лічильники дозволено розміщувати в неопалюваних приміщеннях і коридорах розподільних пристроїв електростанцій і підстанцій, а також у шафах зовнішнього установлення. Відповідно до п.1.5.30 Правил розрахункові лічильники приватних домоволодінь потрібно розміщувати в місцях, доступних для персоналу енергопостачальної компанії. Місце встановлення лічильника має бути визначене проектом та погоджене зі споживачем.
Згідно з п.2 ч.3 ст.58 Закону України “Про ринок електричної енергії” (далі – Закон) споживач електроенергії зобов’язаний надавати постачальникам послуг комерційного обліку, з якими він уклав договір, доступ до своїх електроустановок для здійснення монтажу, технічного обслуговування та зняття показників з приладів обліку споживання електричної енергії. Закон визначає інші обов’язки споживача, проте серед них відсутній обов’язок встановлення лічильника електроенергії на вулиці.
Отже, законодавство України не зобов’язує виносити електролічильники на вулицю. Тому Ви можете відмовитися від розміщення лічильника на вулиці, проте розташувати його у легкодоступному місці для персоналу електропостачальної компанії.
Відповідь підготовлена студентами-клініцистами Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.
Кравчук Наталія 05.02.2024 at 08:36 |
Доброго дня. Поясніть, будь ласка, чи можу я встановити в будинку чи іншому помешканні ( гаражі) трифазний лічильник. Будинок розташований на території садівничого ьовариства
Потапова Лоліта 12.02.2024 at 13:22 |
Вітаємо!
З цього приводу можемо зазначити наступне:
Правила та умови встановлення в будинку чи іншому помешканні (гаражі) трифазного лічильника визначаються Правилами улаштування електроустановок, затвердженими Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 21.07.2017 № 476 (далі – Правила), Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» від 14.03.2018 р. № 312 (далі – Постанова), а також Листом Національної комісії регулювання енергетики України «Щодо укладання договору користування електричною енергією між постачальником електричної енергії та споживачем населеного пункту» від 27.07.2004 р. № 55 (далі – Лист).
Відповідно до п. 2 Постанови укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії).
Як наголошується у Листі, у разі, якщо член садового товариства бажає змінити схему електропостачання та отримувати електричну енергію безпосередньо від електричних мереж електропередавальної організації, ця особа, згідно з вимогами розділу 2 Правил, має укласти з електропередавальною організацією договір про приєднання, отримати та виконати технічні умови, після чого може бути укладено договір про користування електричною енергією між цією особою та постачальником електричної енергії.
З цього випливає, що встановлення трифазного лічильника на території садівничого товариства є можливим за наступних умов: 1) укладення договору із постачальник електричної енергії; 2) наявність членства у садовому товаристві.
Крім того, відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 58 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII споживач має право купувати електричну енергію для власного споживання за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку, за умови укладення ним договору про врегулювання небалансів та договору про надання послуг з передачі електричної енергії з оператором системи передачі, а у разі приєднання до системи розподілу – договору про надання послуг з розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу; або купувати електричну енергію на роздрібному ринку у електропостачальників або у виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії на об’єктах розподіленої генерації, за правилами роздрібного ринку, та за п. 3 ч. 1 ст. 58 цього ж Закону отримувати електричну енергію належної якості згідно з умовами договору та вимогами до якості електричної енергії.
Тому аби встановити лічильник Вам також варто укласти відповідний договір з оператором системи розподілу.
Також при установці електролічильника варто пам’ятати про наступні основні моменти:
Згідно з п. 1.5.27 Правил лічильники потрібно розміщувати в легкодоступних для обслуговування сухих приміщеннях, у вільному і не тісному для роботи місці. Лічильники дозволено розміщувати в неопалюваних приміщеннях і коридорах розподільних пристроїв електростанцій і підстанцій, а також у шафах зовнішнього установлення.
Відповідно до п. 1.5.30 Правил розрахункові лічильники приватних домоволодінь потрібно розміщувати в місцях, доступних для персоналу енергопостачальної компанії. Місце встановлення лічильника має бути визначене проектом та погоджене зі споживачем.
Отже, за умови дотримання усіх умов і правил встановити в будинку чи іншому помешканні (гаражі) трифазний лічильник цілком можливо.
Відповідь підготовлена студентами-клініцистами Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.
Княгницька 15.02.2024 at 13:20 |
Доброго дня! Чи законно вимагання оплати за повний пакет установки нового лічильника та за сам лічильник від споживача, коли всім споживачам в селі замінили безкоштовно лічильники? Чи мають право вимагати гроші за переоформлення договору?
Потапова Лоліта 16.03.2024 at 23:19 |
Вітаємо!
З цього приводу можемо зазначити наступне:
Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України “Про житлово-комунальні послуги” надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. Вам варто звернутись до умов договору, укладеного Вами з виконавцем комунальної послуги, який згідно зі ст. 7 вищезазначеного Закону зобов’язаний готувати та укладати із споживачем договори про надання комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов їх виконання згідно з типовим договором.
До істотних умов договору про надання житлово-комунальної послуги відповідно до ч. 3 ст. 12 Закону України “Про житлово-комунальні послуги” належить ціна послуги та порядок оплати послуги.
Законодавство містить різні норми залежно від типу лічильника. Наприклад, відповідно до ч. 5.6.2. ст. 5.6. Кодексу комерційного обліку електричної енергії оплата послуг та обладнання для встановлення засобів контролю якості електричної енергії виконується стороною-ініціатором або оператором мережі, якщо їх установлення передбачено нормативно-правовими актами.
Тож Вам варто звернутись до того пункту договору, де встановлено ціну послуги та порядок її оплати, або ж зателефонувати на гарячу лінію Вашого надавача послуги для уточнення оплатності такої послуги.
Відповідь підготовлена студентами-клініцистами Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.
Тетяна 12.03.2024 at 14:56 |
Доброго дня.
Ми – садове товариство, яке розраховується з постачальником енергії за загальним розрахунковим засобом обліку та об’єднане шляхом створення ЮРИДИЧНОЇ особи за тарифами для населення.
Чи є на даний момент можливість для юридичних осіб переходу на економний тариф “день/ніч”?
Дякую за відповідь
Потапова Лоліта 29.03.2024 at 16:47 |
Вітаємо!
З цього приводу можемо зазначити наступне:
Відповідно до абз. 2 п. 2 Додатка 3 до Положення (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 11 серпня 2021 р. № 859) за наявності обліку споживання електричної енергії за періодами часу розрахунки споживачів, зазначених у підпункті 1 пункту 2 цього додатка, проводяться за фіксованою ціною на електричну енергію, визначеною пунктом 1 цього додатка, із застосуванням коефіцієнтів (за вибором споживача):
1) за двозонним диференціюванням за періодами часу:
0,5 фіксованої ціни в години нічного мінімального навантаження енергосистеми (з 23-ї до 7-ї години);
повна фіксована ціна в інші години доби;
2) за тризонним диференціюванням за періодами часу:
1,5 фіксованої ціни в години максимального навантаження енергосистеми (з 8-ї до 11-ї години і з 20-ї до 22-ї години);
повна фіксована ціна у напівпіковий період (з 7-ї до 8-ї години, з 11-ї до 20-ї години, з 22-ї до 23-ї години);
0,4 фіксованої ціни в години нічного мінімального навантаження енергосистеми (з 23-ї до 7-ї години).
Такими споживачами є індивідуальні та колективні побутові споживачі, в тому числі у гуртожитках, що розраховуються за електричну енергію за загальним розрахунковим засобом обліку в частині споживання електричної енергії фізичними особами для задоволення власних побутових потреб, які не включають професійну або господарську діяльність.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі – Закон) колективний побутовий споживач – юридична особа, створена шляхом об’єднання фізичних осіб – побутових споживачів, яка розраховується за електричну енергію за показами загального розрахункового засобу обліку в обсязі електричної енергії, спожитої для забезпечення власних побутових потреб таких фізичних осіб, що не включають професійну або господарську діяльність.
Тому, оскільки садівниче товариство відноситься до категорії колективного побутового споживача, Ви маєте право на перехід в економний тариф “день/ніч”.
Також важливо зазначити, що використовувати цей тариф Ви можете лише для задоволення побутових потреб. Тому рекомендовано у такому випадку встановлювати два лічильника для розділення обліку використання електроенергії для побутових та технічних потреб.
За детальною інформацією рекомендуємо звернутися до Вашого оператора системи розподілу.
Відповідь підготовлена студентами-клініцистами Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.
Віталій 08.05.2024 at 21:50 |
Добрий день. Мій будинок риєднений до мережі коперативу. (Колективни побутовий споживач). Я звертався із заявою та документами на заміну лічильника і тарифу (день-ніч) до коперативу та обленерго. Дані організації проігнорували дане звернення. Що робити у такому випадку.
На перед дякую.
Потапова Лоліта 01.07.2024 at 16:15 |
Вітаємо!
З цього приводу можемо зазначити наступне:
У Вашій ситуації, коли кооператив та обленерго ігнорують Ваші звернення, важливо діяти відповідно до чинних нормативних актів і використовувати належні правові інструменти для захисту Ваших прав. Ось кроки, які можна зробити, з огляду на положення розділу Х Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312. Відповідно до правил перевірте установчі документи Вашого кооперативу та договори між Вами та кооперативом. У них мають бути прописані умови використання електричної енергії, зокрема порядок заміни лічильників та зміни тарифу.
Відповідно до Закону України «Про звернення громадян» надсилайте письмове звернення до кооперативу та обленерго з вимогою пояснити причини ігнорування Вашої заяви. Важливо, щоб звернення було офіційно зареєстроване. Ви маєте право вимагати письмову відповідь у встановлений законом строк.
Відповідно до Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», якщо Ваше звернення знову буде проігноровано або відповідь не задовольнить Вас, зверніться зі скаргою до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Надайте копії всіх документів, які підтверджують Ваше звернення та його ігнорування.
Важливо пам’ятати, що Ваше право на встановлення двозонного лічильника (тариф “день-ніч”) є законодавчо обґрунтованим, і Ви маєте всі підстави вимагати виконання відповідних робіт. Відповідно до пункту 2.3.5 Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» планова заміна, включаючи виконання вимог нормативно-правових актів, технічна підтримка та обслуговування розрахункових засобів вимірювальної техніки електричної енергії здійснюються їх власником господарським або підрядним способом або постачальником послуг комерційного обліку відповідно до договору про надання послуг комерційного обліку, укладеного між споживачем та постачальником послуг комерційного обліку відповідно до Кодексу комерційного обліку.
Права споживачів електроенергії захищаються законодавством України і недотримання цих прав може мати наслідки для енергопостачальних організацій.
Відповідь підготовлена студентами-клініцистами Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.
Козак 20.09.2024 at 08:21 |
Добрий день. Ми живемо в приватному будинку. Коли нас не було вдома працівники ДТЕК приїхали, зняли наш лічильник зі стовпа (за забором, наш лічильник там висів 12 років), на нього повісили лічильник таунхаусів, які поряд будуються, а наш лічильник повісили на наш забор. Забор дерев’яний. Повісили просто на саморізи, т.ч. пошкодивши забор. Підкажіть, будь ласка, чи правомірно це? По-перше, забор деревяний і мабуть це небезпечно. По-друге, чи мали вони права вішати лічильник на нашу власність без нашої згоди.
Потапова Лоліта 04.10.2024 at 17:18 |
Вітаємо!
З цього приводу можемо зазначити наступне:
Основними нормативно-правовими актами, що регулюють ці правовідносини є:
• Постанова «Про затвердження Кодексу систем розподілу»;
• Постанова «Про затвердження Кодексу комерційного обліку електричної енергії»;
• Постанова «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії».
Відповідно до п. 2.3.4. Правил роздрібного ринку електричної енергії «Відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені».
Власник електричних мереж – юридична або фізична особа, якій на праві власності або користування належать електроустановки, призначені для розподілу електричної енергії, або юридична особа, якій на праві власності або користування належать електроустановки, призначені для передачі електричної енергії.
Відповідно до п.5.1.2. Кодексу комерційного обліку електричної енергії «Місце розміщення вузла обліку має бути захищеним від доступу сторонніх осіб, тварин, птахів, комах тощо, які можуть пошкодити обладнання, віддаленим від займистих матеріалів на відстань не менше 1,5 метра в усіх напрямах, безпечним і доступним для проведення технічного обслуговування, ремонту та заміни обладнання, відповідати вимогам правил безпеки та інших відповідних нормативних документів».
Вузли обліку повинні встановлюватися таким чином, щоб була забезпечена можливість доступу споживачів, учасників ринку та інших заінтересованих сторін до нього для цілей контрольного огляду та/або технічної перевірки, а також візуального зчитування результатів вимірювання з лічильника без застосування спеціальних засобів та інструментів.
Вузол обліку та відповідні точки вимірювання в електричних мережах мають розміщуватися на комерційній межі учасників ринку.
Згідно з п.5.8.1. Кодексу комерційного обліку електричної енергії: «Заміна або зміна місця встановлення справного, непошкодженого та повіреного засобу комерційного обліку, що встановлений відповідно до виданих технічних умов та/або рекомендацій і відповідає вимогам цього Кодексу, Правил улаштування електроустановок і проєктним рішенням (незалежно від того, хто є власником засобу комерційного обліку), здійснюється Постачальником послуг комерційного обліку за рахунок власника засобу комерційного обліку, в інших випадках – за рахунок ініціатора такої заміни/зміни та виключно за взаємною згодою сторони, приєднаної до мережі, та оператора мережі, що має бути документально підтверджена. Зміна місця встановлення засобу комерційного обліку здійснюється, згідно з новим проєктним рішенням, погодженим власником ЗКО, СПМ та оператором мережі».
Стороною, яка приєднана до мережі (СПМ) є юридична, фізична особа (у тому числі фізична особа-підприємець), яка має право відпускати або приймати електричну енергію до/з електричних мереж у точці комерційного обліку відповідно до укладених договорів.
ЗКО – засоби комерційного обліку електричної енергії – узагальнена назва засобів, які використовуються для здійснення комерційного обліку електричної енергії (засоби вимірювальної техніки, допоміжне обладнання, засоби та системи збору та обробки результатів вимірювання, формування, збереження та передачі даних комерційного обліку та керування даними тощо), як це визначено Кодексом.
Зміна місця встановлення ЗКО здійснюється, згідно з новим проєктним рішенням, погодженим власником ЗКО, СПМ та оператором мережі.
З цього слідує, що законодавство не містить чіткого місця встановлення лічильника, а лише низку вимог, яким має відповідати це місце. Однак навіть у такому випадку установка лічильників на дерев’яний паркан є неправомірною відповідно до вищезазначених підзаконних актів, адже була здійснена з порушенням вимог, зокрема п. 5.1.2. Кодексу комерційного обліку електричної енергії.
Відповідь підготовлена студентами-клініцистами Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.
Володимир 23.09.2024 at 03:38 |
Добрий день Чи маю я право відмовитись від від заміни ел.лічильника в приватному будинку.
Потапова Лоліта 29.09.2024 at 15:01 |
Вітаємо!
З цього приводу можемо зазначити наступне:
Відповідно до п. 5.8.1 Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 р. № 311 “Про затвердження Кодексу комерційного обліку електричної енергії”, заміна справного, непошкодженого та повіреного засобу комерційного обліку (далі – ЗКО), встановленого відповідно до виданих технічних умов та/або рекомендацій та який відповідає вимогам цього Кодексу, ПУЕ та проєктним рішенням (незалежно від того, хто є власником ЗКО), здійснюється ППКО за рахунок ініціатора такої заміни/зміни та виключно за взаємною документально підтвердженою згодою власника ЗКО, СПМ та оператора мережі.
Проте згідно з п. 5.8.7 Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 р. № 311 “Про затвердження Кодексу комерційного обліку електричної енергії”, оператор мережі має право за власний рахунок замінити несправні, пошкоджені, викрадені або неповірені ЗВТ на комерційній межі із індивідуальним побутовим споживачем (незалежно від того, хто є їх власником) на ЗВТ, які належать оператору мережі та мають аналогічні або кращі технічні характеристики та налаштування. У такому разі споживач не має права відмовляти або перешкоджати оператору системи у заміні таких ЗВТ.
Відповідь підготовлена студентами-клініцистами Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.
Івков Анатолій 01.10.2024 at 18:56 |
Добрий вечір. В мене в ящику обліку трапилося міжфазне замикання. Тому що не було якісно закручено гвинти. Лі чильник вийшов з ладу. В Рем сказали купувати новий та оплатити послуги. Лічильник коштує 6 тис плюс заміна 2 тис грн. Чи можливо в правовому полі вимагати відшкодування збитків.
Потапова Лоліта 22.10.2024 at 18:56 |
Вітаємо!
З цього приводу можемо зазначити наступне:
Відповідно до п. 4 ст. 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки, що є власністю фізичних осіб або спільною власністю співвласників багатоквартирного будинку, здійснюються за рахунок суб’єктів господарювання, що надають послуги з електропостачання. Непланова заміна та ремонт здійснюється за рахунок того, хто її ініціював.
Для того щоб зафіксувати факт порушення, потрібно:
1. Звернутися із претензією до РЕМ щодо усунення порушення.
2. Учасник роздрібного ринку протягом 30 календарних днів з дати отримання претензії має усунути порушення та/або відшкодувати збитки чи надати обґрунтовану відмову.
3. Фіксування факту порушення здійснюється уповноваженим представником оператора системи – оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до Правил роздрібного ринку електричної енергії.
4. Акт про порушення складається у присутності споживача, у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
5. До акту про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.
6. Акт про порушення підписується представником оператора системи, який брав участь у перевірці, та споживачем.
7. Далі скликається Комісія і не пізніше 90 днів приймає відповідне рішення, яке оформлюється протоколом.
Якщо пошкодження сталось з вини власника лічильника, то всі витрати покладаються на власника засобів обліку, а якщо з вини постачальника електроенергії – за все заплатить постачальник.
Несанкціоноване втручання в роботу приладів обліку, зміна схеми підключення, пошкодження чи зрив пломб та/або індикаторів, втручання в їх параметри з метою зміни показів, самовільне підключення до електричної мережі є грубим порушенням Правил роздрібного ринку електричної енергії.
Відповідно до ст. 58 Закону України «Про ринок елекричної енергії» споживач має право, зокрема на відшкодування збитків, завданих внаслідок невиконання його контрагентами умов договорів, укладених на ринку електричної енергії.
Споживач – фізична особа, у тому числі фізична особа-підприємець або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання.
Відповідь підготовлена студентами-клініцистами Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.
Максим Запорожець 30.10.2024 at 01:03 |
Вітаю.
Платимо за електроенергію місцевому УЖКХ , тому що в них укладений договір з РЕС.
Звернувся в УЖКХ для того,щоб в мою квартиру встановили двухзонний лічильник(день/ніч),на що мені відмовили мотивуючись тим,що в договорі між УЖКХ та РЕС про двухзонний лічильник нічого не вказано!
Чи законні їх дії?
Порадьте як діяти далі!
Дякую !
Потапова Лоліта 08.11.2024 at 00:41 |
Вітаємо!
З цього приводу можемо зазначити наступне:
Згідно з п. 2.3.8 Правил роздрібного ринку електричної енергії споживачі можуть самостійно придбати засіб вимірювальної техніки, який відповідає вимогам розділу 5.14 Кодексу комерційного обліку, Закону України “Про метрологію та метрологічну діяльність” та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки. Це означає, що Ви як споживач маєте право ініціювати встановлення двозонного лічильника незалежно від внутрішніх угод між УЖКХ та РЕМ.
Також відповідно до положень Кодексу комерційного обліку електричної енергії постачальники електроенергії повинні забезпечувати всі необхідні технічні умови для обліку, включаючи можливість використання багатозонних лічильників, що можуть використовуватися для розрахунку за нижчими тарифами вночі.
Національна комісія (НКРЕКП) та Мінрегіон рекомендують встановлювати багатозонні лічильники для підвищення енергоефективності та зменшення витрат споживачів на електроенергію.
Згідно з п.5.8.1. Кодексу комерційного обліку електричної енергії заміна засобу комерційного обліку, що встановлений відповідно до виданих технічних умов, здійснюється постачальником послуг комерційного обліку за рахунок власника засобу комерційного обліку, а в інших випадках – за рахунок ініціатора такої заміни.
Згідно з розділом VIII Правил роздрібного ринку електричної енергії (Постанова НКРЕКП № 312), якщо Вам відмовляють у встановленні двозонного лічильника, Ви маєте повне право подати скаргу у встановленому порядку.
Рекомендуємо:
● надіслати запит до УЖКХ, для того, щоб отримати пояснення їх дій;
● звернутися до РЕМ й розповісти про цю ситуацію, оскільки саме вони здійснюють технічне обслуговування цих приладів;
● якщо два попередні способи не допоможуть подайте скаргу до НКРЕКП, яка розглядає питання дотримання законодавства у сфері електропостачання.
Відповідь підготовлена студентами-клініцистами Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.