Житлові сертифікати в Україні: умови та порядок отримання

Житлові сертифікати в Україні: умови та порядок отримання

Наприкінці 2023 року в Україні запрацювала програма, за якою громадяни можуть використати житловий сертифікат в “Дії”, придбавши нове житло в обмін на зруйноване. Повномасштабна війна, яка триває вже понад два роки, разом з десятками тисяч забраних життів знищила і таку ж кількість домівок українців, що залишило людей без житла, через що останні стали вимушеними переселенцями. За таких обставин на державу було покладено нове завдання, а саме забезпечення житлом тих людей, які його втратили внаслідок збройних дій агресора. Як відомо, вказана програма компенсації за знищене житло має відбуватись у два етапи: перший – отримання житлового сертифіката, другий – грошові виплати на відбудову.

Вже на початку 2024 року відбулися перші угоди купівлі-продажу житла з використанням житлових сертифікатів, а це у свою чергу означає, що перші українські родини матимуть змогу розпочати своє життя у новій оселі.

Житловий сертифікат – це цифровий документ, що підтверджує гарантії з боку держави профінансувати придбання нового житла на заміну того, що було зруйноване, в обсязі, що дорівнює сумі, зазначеній у такому сертифікаті.

Житлові сертифікати дозволяють придбати будь-яке житло у будь-якому регіоні – приватні будинки, квартири чи житлові приміщення, як на вторинному ринку, так і як інвестицію в нерухомість. 

Єдиним обмеженням є те, що за один сертифікат можна купити тільки один об’єкт нерухомості, і навпаки: об’єкт нерухомості може бути придбаний за декілька згрупованих житлових сертифікатів.

Суб’єкти права на отримання сертифіката.

Громадяни, чиє житло було знищене в результаті бойових дій з 24 лютого 2022 року можуть отримати сертифікат, але за умови, що вони не мають судимості за злочини проти держави і не перебували у санкційному списку.

Пріоритет у розгляді заяви на отримання сертифіката мають такі групи:

  • учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок бойових дій, мобілізовані, сім’ї загиблих військових;
  • багатодітні родини;
  • люди з інвалідністю I та II груп.

Можливість отримання сертифікату та за його допомогою повернення на Батьківщину до нової оселі мають і ті, хто наразі перебуває за кордоном.

Порядок отримання житлового сертифікату.

1. Подання інформаційного повідомлення про знищене майно у застосунку чи через портал “Дія” або ж фізично – через ЦНАП або нотаріуса.

2. Реєстрація заяви про надання компенсації за зруйноване майно у “Дії”.

3. Підтвердження комісіями органів місцевого самоврядування факту того, що дійсно майно було зруйноване саме внаслідок бойових дій після 24 лютого 2022 року, і в результаті перевірки розрахунок суми компенсації та формування житлового сертифіката.

Для розрахунку розміру компенсації комісії використовують спеціальну формулу, яка зафіксована у Постанові Кабінету Міністрів України № 600 від 30.05.2023 р. Її відкритість дозволяє кожному пересвідчитись у правильності розрахунку суми компенсації.

4. Генерування житлового сертифіката після визначення суми компенсації в “Дії”, про що користувачу надійде сповіщення.

Умови отримання житлового сертифіката.

1. Спочатку необхідно обрати житло. У тому разі, якщо вартість обраного житла вища, ніж вартість сертифіката, є можливість доплатити за власний кошт. Якщо така вартість менша це фіксується в Реєстрі пошкодженого та знищеного майна нотаріусом з тим розрахунком, що різниця людині компенсується після стягнення репарацій з російської федерації.

2. Обране майно обов’язково має знаходитись на території України.

3. Перші 5 років оселю, що куплена коштом сертифіката, не може бути відчужено.

4. Потрібно припинити право власності на зруйнований об’єкт нерухомості за допомогою нотаріуса, який має повноваження державного реєстратора, або ж в ЦНАПі. Для звернення потрібно мати 3 документи:

  • заяву;
  • документ, що засвідчує право власності;
  • технічний звіт про повне знищення майна, який видає комісія органів місцевого самоврядування.

При припиненні права власності на знищений будинок земельна ділянка залишається у власності.

5. Необхідно забронювати кошти у “Дії” задля того, щоб у системі зафіксувався намір придбати житло. Протягом 5 робочих днів після бронювання має надійти підтвердження в застосунку, що кошти є і надалі можна укладати угоду купівлі-продажу у 30-денний термін. Якщо угоду не буде укладено у цей термін доведеться повторно подавати заяву на бронювання коштів у “Дії”.

Вже протягом 5 днів з моменту укладення угоди на рахунок продавця будуть перераховані кошти житлового сертифіката.

За наявності додаткових питань та уточнень заявники можуть звернутися на «гарячу лінію» за коротким номером «1545» (кнопка «2» – загальні питання функціонування програми), де їм завжди допоможе розібратись оператор, або звернутися до технічної підтримки “Дії”.

Таким чином, програма надасть суттєву допомогу громадянам України, які втратили своє житло внаслідок збройної агресії, оскільки працює прозоро та максимально зручно наскільки це можливо в умовах війни.

Автор: Прокопова Катерина.

Avatar

Автор : Росомаха Злата

1 444 переглядів

2 коментарі

  • Avatar
    Дяченко 07.10.2024 at 14:02 | Відповіcти

    Добрий день. Звертаюсь до вас за допомогою у вирішенні питання. Внаслідок військової агресії рф був повністю зруйнований будинок, подали заяву і отримали житловий сертифікат.Використати його не встигли, так як власник житлового сертифікату помер. Чи переходить у спадщину житловий сертифікат, чи необхідно його скасувати?

    • Avatar
      Потапова Лоліта 15.10.2024 at 18:00 | Відповіcти

      Вітаємо!

      З цього приводу можемо зазначити наступне:
      Відповідно до ч. 8 ст. 8 Закону України “Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів майна внаслідок бойових дій, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України, та державний реєстр майна, знищеного або пошкодженого внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України (далі – Закон) житловий сертифікат використовується отримувачем компенсації для фінансування придбання об’єкта житлової нерухомості (у тому числі інвестування/фінансування його будівництва), земельної ділянки, на якій розташовано такий об’єкт, частки у праві власності на таке майно. Обсяг такого фінансування не перевищує грошової суми, зазначеної у житловому сертифікаті.
      Згідно із ч. 9 ст. 8 Закону житловий сертифікат може бути використаний лише його власником або його спадкоємцем та не може бути відчужений третім особам.
      У ст. 12 Закону вказано, що у випадку смерті отримувача компенсації до спадкоємця/спадкоємців переходить право на отримання компенсації за зруйнований об’єкт нерухомого майна (у тому числі житловий сертифікат). Тобто успадкувати житловий сертифікат можливо.

      Відповідь підготовлена студентами-клініцистами Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.

Залиш коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *