Єдиний порядок нагляду у сфері захисту прав споживачів фінансових послуг

Єдиний порядок нагляду у сфері захисту прав споживачів фінансових послуг

У вересні цього року був виданий єдиний порядок здійснення нагляду за дотриманням вимог законодавства України про захист прав споживачів надавачами всіх послуг у сфері фінансів, у сфері платіжних послуг і колекторських компаній. Цей єдиний порядок видав Національний банк України задля виконання положень Закону України «Про платіжні послуги».

Така система відкритого нагляду за виконанням законодавчих вимог про захист прав споживачів дає змогу забезпечити пізнання учасниками ринку достовірної інформації про фінансові послуги. У результаті, клієнти зможуть приймати більш зважені рішення та оцінювати подальші кроки дій задля того, аби мінімізувати ризики та уникнути зловживань і шахрайства. Ця система зможе підвищити рівень довіри громадян України до фінансового сектору і буде слугувати мотиватором для відповідальної поведінки суб’єктів фінансового ринку.

Підрозділ Національного банкуУправління захисту прав споживачів фінансових послуг здійснюєнагляд за додержанням учасниками ринку законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг та обмежених платіжних послуг, вимог щодо етичної поведінки.

У постанові Правління Національного банку від 2 вересня 2022 року № 198 “Про затвердження Положення про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням об’єктами нагляду законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг та обмежених платіжних послуг, вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості та внесення зміни до Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного нагляду на ринках небанківських фінансових послуг” зазначений механізм відповідного нагляду.

Безвиїзний нагляд та інспекційна перевірка – це одні з головних форм нагляду за додержанням законодавства України. Відповідно до Постанови №198 Національний банк України здійснюватиме такі повноваження шляхом:

1. Аналізу звернень і запитів на доступ до публічної інформації громадян та юридичних осіб або об’єднань громадян без статусу юридичної особи з питань діяльності об’єктів нагляду, а також скарг і заяв (клопотань) адвокатів в інтересах фізичних і юридичних осіб;

2. Аналізу договорів про надання фінансових послуг (у т.ч. фінансові платіжні послуги) та інших документів (їх копій), укладених між надавачем фінансових, посередницьких послуг і споживачами;

3. Аналізу вебсайтів, програмних застосунків, платіжних пристроїв і внутрішніх документів надавача фінансових, посередницьких послуг;

4. Надання роз’яснень щодо законодавства України про захист прав споживачів фінансових/платіжних послуг;

5. Контролю за дотриманням законодавства про рекламу;

6. Перевірки в осіб, які надають фінансові послуги;

7. Узагальнення практики застосування законодавства України про захист прав споживачів фінансових/платіжних послуг та опублікування на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку щоквартальних і щорічних оглядів;

8. Надання рекомендацій щодо додержання надавачами фінансових, посередницьких послуг;

9. Контролю за усуненням виявлених порушень і моніторингу врахування наданих рекомендацій;

10. Співпраці з іншими органами в межах своєї компетенції для забезпечення захисту прав споживачів та додержання законодавства.

Безвиїзний нагляд за додержанням надавачами фінансових, посередницьких послуг законодавства України про захист прав споживачів фінансових/платіжних послуг проводиться Національним банком України постійно.

Національний банк України застосовуватиме покарання до об’єктів нагляду, в тому числі штрафні, за неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації – у розмірі від 100 до 2000 неоподаткованих мінімумів громадян (1700 – 34000 грн), якщо будуть виявлені випадки порушення законодавства щодо захисту прав споживачів фінансових послуг або ознак здійснення ризикової діяльності.

Отже, нововведення Національного банку України стануть одним із кроків до удосконалення відкритого нагляду за виконанням законодавчих вимог про захист прав споживачів.

Ключові слова: Національний Банк України, фінансові послуги, захист прав споживачів, контроль, нагляд.

Автор: Куц Катерина

Avatar

Автор : Потапова Лоліта

498 переглядів

0 коментарів

Залиш коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *