Уповноважений Верховної Ради України з прав людини звернувся до Конституційного Суду України та просив визнати такими, що не відповідають частині першій статті 8, частинам першій, другій статті 32 Конституції України (є неконституційними), окремі положення абзацу першого пункту 40 розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” Бюджетного кодексу України, ухваленого Верховною Радою України 8 липня 2010 року за № 2456-VI.
Розглядаючи дану справу Конституційний суд України вказав, що Міністерство фінансів України може бути наділене повноваженнями щодо отримання та обробки інформації, що містить персональні дані, лише для досягнення легітимної мети. Проте через відсутність будь-яких меж дискреції, встановленої законом, щодо подальших дій з інформацією, яка містить персональні дані, унеможливлюється навіть мінімальний захист суб’єкта персональних даних, не забезпечується передбачуваність застосування окремих положень абзацу першого пункту 40 розділу VI „Прикінцеві та перехідні положення“ Кодексу.
Також було вказано, що оспорюваними положеннями Бюджетного кодексу не передбачено критеріїв визначення змісту та обсягу інформації, що містить персональні дані, категорій осіб як суб’єктів персональних даних, проміжків часу, яких мають стосуватися персональні дані, строків, порядку та умов їх зберігання, тобто чітко не встановлено меж повноважень Міністерства фінансів України як центрального органу виконавчої влади при здійсненні ним повноважень з контролю за дотриманням бюджетного законодавства в частині моніторингу пенсій, допомог, пільг, субсидій, інших соціальних виплат, що унеможливлює настання відповідальності держави за можливі зловживання.
У підсумку КС України прийшов до висновку, що персональні дані, що стосуються фінансів громадян, не повинні бути в такому вільному службовому доступі та визнав такими, що не відповідають Конституції України, окремі положення абзацу першого пункту 40 розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” Бюджетного кодексу України щодо права Міністерства фінансів України отримувати інформацію, що містить персональні дані.
Рішення Великої палати Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень абзацу першого пункту 40 розділу VI „Прикінцеві та перехідні положення“ Бюджетного кодексу України від 11 жовтня 2018 року № 7-р/2018:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v007p710-18#Text
Автор: Маклакова Ілона
Цю публікацію підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку в рамках гранта, наданого Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору»
0 коментарів