Як відомо, п. 153 Порядку сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 1998 р. № 1740; далі – Порядок) передбачає, що нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна здійснюється за наявності документального підтвердження сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна.
В свою чергу Відповідно статтею другою пункту 8 Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» № 400/97-ВР від 26.06.1997 року, а також пунктом 12 вже згаданого Порядку передбачено, що об’єктом оподаткування є вартість нерухомого майна, зазначена в договорі купівлі-продажу такого майна.
Пункт 151 Порядку визначає ставку такого збору – 1% від вартості нерухомого майна.
Таким чином, йдеться про доволі значну суму коштів, адже, наприклад, у Харкові середня вартість квартири площею 50 квадратних метрів сягає майже мільйона гривень! Відповідно, збір сплачуватиметься в розмірі майже 10 тисяч гривень.
Проте, згідно з п. 9 ст. 1 Закону № 400/97-ВР платниками збору на обов’язкове пенсійне страхування є підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та фізичні особи, які придбавають нерухоме майно, за винятком державних підприємств, установ і організацій, що придбавають нерухоме майно за рахунок бюджетних коштів, установ та організацій іноземних держав, що користуються імунітетами і привілеями згідно із законами та міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, а також громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше. Нерухомим майном визнається жилий будинок або його частина, квартира, садовий будинок, дача, гараж, інша постійно розташована будівля, а також інший об’єкт, що підпадає під визначення групи 3 основних засобів та інших необоротних активів згідно з Податковим кодексом України.
Отже, національне законодавство «дарує» нам результати неузгодження нормативно-правових актів між собою: особа, яка купує житло вперше, звільняється від сплати збору на обов’язкове пенсійне страхування. Водночас, Порядком передбачено імперативну вимогу, яка позбавляє нотаріуса можливості посвідчити відповідний правочин без наявності підтвердження сплати покупцем збору.
Виходом з даної ситуації є звернення до Пенсійного фонду України ( із залученням Державного казначейства України третьою особою) з адміністративним позовом з вимогою зобов’язати орган Пенсійного фонду України сформувати та подати до відповідного органу Державної казначейської служби України подання про повернення особі-покупцеві суми збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна у певному розмірі.
Проаналізувавши масив судових спорів з даним предметом, можемо констатувати, що заперечення Пенсійного фонду України переважно полягають в наступному: Пенсійний фонд України не володіє інформацією стосовно прав власності громадян на нерухоме майно, позбавлений можливості встановити придбавання житла конкретною особою вперше, а такий факт має доводитись особою-покупцем.
Маємо можливість констатувати: національні суди в переважній більшості стають на сторону особи-покупця, а заперечення Пенсійного фонду України відкидають як необґрунтовані. Прикладом можна назвати правову позицію, висловлену Касаційним адміністративним судом у постанові від 30.09.2019 у справі №819/1727/16. Правова позиція полягає в наступному:
«Відсутність в Україні єдиної системи реєстрації прав на нерухоме майно та позбавлення можливості Пенсійного фонду України та його територіальних відділень встановити придбання квартир конкретною особою вперше не може ставитись в провину особі, оскільки не визначення порядку виконання законодавчо закріплених норм не може призводити до порушення чи обмеження прав громадян, які наділені такими правами.
…
Як свідчать матеріали справи, у цій справі будь-яких належних та допустимих доказів, які б спростовували твердження позивача про придбання ним житла вперше, чи підтверджували б реєстрацію на праві приватної власності за ним будь-якого іншого нерухомого майна та свідчили б про відсутність у нього права на звільнення від сплати збору, відповідачем не надано, а судами не встановлено.
…
Отже, оскільки повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а таким органом є Пенсійний фонд України, то саме на відповідача покладено обов`язок щодо формування та надання до органів Державної казначейської служби подання про повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету».
Тобто, тягар доведення тієї обставини, що особа купує нерухомість не вперше, покладається саме на органи Пенсійного фонду.
Таким чином, особа-покупець нерухомого майна вперше має законний спосіб повернути сплачений нею збір на обов’язкове пенсійне страхування. На жаль, досі єдиним способом такого повернення є звернення до суду. Для того щоб спростити життя покупцям нерухомості вперше нашою Юридичною клінікою розроблено типову позовну заяву до адміністративного суду, публікація якої відбудеться найближчим часом, тож уважно стежте за оновленнями та залишайтеся фінансово грамотними разом з нами!
Підготував: Трофімов Богдан
Цю публікацію підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку в рамках гранта, наданого Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору». Висловлені в цій публікації думки необов’язково відображають погляди Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду Сполучених Штатів Америки.
0 коментарів